نقش واسطه ای نگرش به خیانت و تعارضات زناشویی در رابطه بین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و طلاق عاطفی در معلمان متاهل شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نتایج تحقیقات نشان می دهدکه استفاده مدیریت نشده از شبکه های مجازی زمینه ساز بروز اختلافات بین زوجین است. بر این اساس پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش واسطه ای نگرش به خیانت و تعارضات زناشویی در رابطه بین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و طلاق عاطفی در معلمان متاهل شهر مشهد انجام شد.
 

روش

روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه شامل معلمان متاهل نواحی هفتگانه آموزش وپرورش شهر مشهد در سال تحصیلی1396-1397 بوده است. 375 نفر از معلمان به روش نمونه گیری سهمیه ای متناسب با جنسیت انتخاب و پرسشنامه های استفاده از شبکه های اجتماعی، طلاق عاطفی، مقیاس نگرش به خیانت و  تعارضات زناشویی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل مسیر به روش حداکثر درست نمایی(ML) تحلیل شدند.

یافته ها

بر اساس یافته ها نقش واسطه ای نگرش به خیانت برای پیش بینی طلاق عاطفی بر اساس استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی معنادار نیست(β = 06/0) . در حالی که ضرایب استاندارد شده β برای پیش بینی تعارضات زناشویی بر اساس استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی 31/0 است و همین ضریب برای پیش بینی طلاق عاطفی بر اساس تعارضات زناشویی 51/0 است. بنابراین نقش واسطه ای تعارضات برای پیش بینی طلاق عاطفی بر اساس استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی معنادار است. بر این اساس نقش واسطه ای معنادار تعارضات زناشویی در کنار نقش غیرمعنادار نگرش به خیانت بر اساس استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در مجموع 18% از واریانس طلاق عاطفی را پیش بینی می کند. چنانچه نقش مستقیم استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در پیش بینی طلاق عاطفی در کنار نقش متغیرهای واسطه ای لحاظ شود؛ 52% از واریانس طلاق عاطفی قابل پیش بینی است. شاخص های برازش، برازندگی مطلوب مدل با داده های گردآوری شده را نشان دادند.

نتایج

نتایج این پژوهش نشان داد افزایش میزان استفاده از شبکه های مجازی با افزایش در تعارضات، میزان بروز طلاق عاطفی را در زوجین بالا می برد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
220 تا 227
لینک کوتاه:
magiran.com/p2074082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!