اثر پروتکل های کم حجم و پر حجم تمرینات HIIT بر پروفایل لیپیدی و لپتین مردان دیابتی نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فعالیت ورزشی منجر به سازگاری‏ های متابولیکی و فیزیولوژیکی می گردد که ممکن است نقش سودمندی برای بیماران دیابتی داشته باشد. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر تمرینات اینتروال شدید(HIIT) کم حجم و پر حجم بر لپتین سرم و برخی از شاخص‏های نیمرخ لیپیدی خون مردان دیابتی نوع 2 می باشد.

مواد و روش

در این کارآزمایی بالینی تصادفی، 30 بیمار مرد مبتلا به دیابت نوع 2 به سه گروه ده نفری، تمرینات HIIT پرحجم، کم‏ حجم و گروه کنترل تقسیم ‏شدند. گروه های کم ‏حجم تا دو دقیقه و پرحجم تا شش دقیقه به مدت 8 هفته تمرینات را انجام دادند. شاخص‏ های نیمرخ لیپیدی خون قبل و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرینی اندازه‏ گیری گردید. از آزمون آماری T هم بسته، کواریانس و آزمون تعقیبی LSD جهت مقایسه داده ها استفاده شد.

نتایج

تفاوت معنی داری قبل و بعد از 8 هفته تمرینات HIIT کم حجم در تری گلیسیرید وجود داشت (049/0 = p) اما در لپتین سرم، کلسترول، LDL-C و HDL-C مردان مبتلا به دیابت نوع 2 تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0 < p). با بررسی دوبه دویی گروه‏ها، بین گروه پر حجم و کنترل (021/0 = p) و کم حجم و کنترل (011/0 = p)، میزان HDL-C درگروه‏های تمرین نسبت به کنترل افزایش معنی داری وجود داشت.

بحث

با توجه به سایر سازگاری ‏های اثبات شده تمرینات HIIT بر تری گلیسیرید، HDL و بهبود شاخص‏ های گلایسمیک بعنوان تمریناتی مفید و ایمن جهت اجرا برای بیماران دیابتی نوع 2 می باشد. بنابراین با توجه به صرفه زمانی، سازگاری‏های متابولیکی، عملکردی و فیزیولوژیکی تمرینات HIIT این تمرینات در کنار سایر تمرینات ورزشی جهت بهبود شرایط بیماری و کاهش خطرات بیماری قلبی عروق و عوارض دیابت نوع 2 به بیماران توصیه شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
228 تا 236
لینک کوتاه:
magiran.com/p2074083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!