ژنتیک و وراثت پذیری برخی از صفات فیزیولوزیک در جو تحت تنش خشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور تعیین وراثت پذیری برخی از صفات فیزیولوژیک درگیاه جو، بذرهای F1 حاصل از یک تلاقی دی الل 5×5 به همراه والدین درگلخانه در شرایط بدون تنش و تنش خشکی انتهایی، در ایستگاه تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال 1395 کشت گردیدند. صفات فیزیولوژیک و زراعی محتوی نسبی آب برگ، اتلاف آب از برگ جداشده، هدایت روزنه ای، صدمه وارده به غشا، پارامترهای فلورسانس کلروفیل، سطح ویژه برگ، ضخامت برگ، طول ریشه، وزن خشک ریشه و عملکرد دانه اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که وراثت پذیری عمومی تمام صفات بالا بود. در بین صفات اندازه گیری شده، صدمه وارده به غشای سیتوپلاسمی دارای بیشترین وراثت پذیری خصوصی بود (47/0) و سطح ویژه برگ، اتلاف آب از برگ جداشده و محتوی نسبی آب برگ بترتیب با مقادیر 369/0، 353/0 و 311/0 در رتبه های بعدی قرار گرفتند. درجه غالبیت متوسط در مورد تمام صفات اندازه گیری شده بزرگتر از 1 بود که حاکی از کنترل کلیه صفت توسط اثر فوق غالبیت ژنی بود. نتایج نشان داد که در عملکرد و سطح ویژه برگ الل های غالب و در صدمه وارده به غشای سیتوپلاسمی الل های مغلوب، مطلوب می باشند. نتایج همچنین نشان داد که نتاج F1 در مقایسه با والدین دارای سطح ویژه برگ، اتلاف آب از برگ جدا شده، محتوی نسبی آب برگ و هدایت روزنه ای کمتر و وزن خشک ریشه بیشتری هستند. با توجه به اهمیت بیشتر ارزش های غالبیت در کنترل صفات اندازه گیری شده، پیشنهاد می شود که ارزیابی صفات در نسل های تفرق پیشرفته و بعد از رسیدن نتاج به خلوص نسبی انجام گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
13 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2074849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!