اثبات «وقف» در دین یهود و مطالعه تطبیقی آن با دین اسلام

نویسنده:
پیام:
چکیده:

میل به جاودانگی ازجمله امیال فطری انسان است و انسان ها در تمامی اعصار، با هر آیین و مسلکی به دنبال تحقق آن بوده اند. یکی از شیوه های دستیابی به این مقصود، وقف بخشی از اموال است که انبیای الهی نیز از آن استفاده می کرده اند. با نزول تورات و رسمیت یافتن دین یهود به پیامبری حضرت موسی× نهاد «وقف» که در زبان عبری از آن به «مقدس برای خدا» یاد می شود، مورد تاکید قرار گرفت. یهودیان معتقدند انسان با وقف اموال خویش در راه خدا، دارایی مادی و فانی خویش را به دارایی معنوی و همیشگی تبدیل می کند، در نتیجه، این سرمایه جاودان و روحانی می تواند پشتوانه ای معنوی برای انسان در عالم آخرت باشد و واقف را نزد خدا سرافراز نماید و از عذاب دوزخ رهایی بخشد. از این رو وقف در شریعت حضرت موسی× همانند تمام شریعت های آسمانی، امری مسلم و قطعی است که هم فرازهای مختلف کتاب تورات، بدان مشعر است، هم علمای یهود به آن تصریح کرده اند و هم موقوفات خیرین یهود در اقصی نقاط جهان موید آن است. بر این اساس می توان گفت إقدام به وقف اموال، مورد سفارش تمامی ادیان الهی ازجمله دین یهود بوده و از آموزه های اختصاصی شریعت اسلام نیست و غالب احکام آن نیز با احکام وقف در دین مبین اسلام کاملا منطبق است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2075774 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!