رابطه ی رهبری تحول آفرین و قلدری در محل کار با توجه به نقش واسطه ای سلامت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

قلدری در محیط کار در سراسر دنیا، یک عامل آسیب رسان شغلی، زنگ خطر سلامت روان و به عنوان یک معضل جهانی محسوب می‏ شود. این پژوهش با هدف تعیین رابطه ی رهبری تحول آفرین و قلدری در محل کار با توجه به نقش واسطه‏ ای سلامت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.

روش بررسی

روش اجرای این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای بررسی رهبری تحول آفرین از پرسش نامه استاندارد رهبری چندعاملیBass  و Avolio با پایایی(0/79)، به منظور سنجش سلامت سازمانی از پرسش نامه استاندارد Graham Lowe با پایایی(0/83) و برای قلدری سازمانی از پرسش نامه محقق ساخته با پایایی(0/76) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش 265 نفر از کارکنان حوزه ی ستادی دانشگاه بود که به روش نمونه گیری ساده انتخاب شده بودند. در بررسی فرضیه های پژوهش از نرم افزارهای SPSS و 8.8 Lisrel و روش های آماری توصیفی و تحلیل مسیر استفاده گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد که مولفه‏ های رهبری تحول آفرین از طریق واسطه‏ گری سلامت سازمانی به صورت غیرمستقیم و منفی بر قلدری محل کار تاثیر می گذارند. همچنین از میان مولفه‏ های رهبری تحول‏ آفرین، مولفه ی نفوذ آرمانی بیشترین اثر غیرمستقیم(0/19-) و از مولفه‏ های سلامت سازمانی نیز مولفه ی محیط کاری پرطراوت دارای بیشترین اثر مستقیم(0/27-) بر قلدری محل کار بود.

نتیجه گیری

سبک رهبری مناسب، یک سازمان سالم را ایجاد و باعث کاهش قلدری محل کار می گردد. بنابراین سازمان ها باید به توسعه ی سلامت سازمانی و ارایه آموزش های لازم به خصوص به مدیران سازمان ها بپردازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 280
لینک کوتاه:
magiran.com/p2076151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!