اثرات متقابل آسکوربیک اسید و تراکم بر عملکرد تولیدمثلی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات متقابل آسکوربیک اسید و تراکم بر عملکرد تولیدمثلی و میزان هورمون های جنسی ماهی قزل آلای رنگین کمان انجام شد. در این راستا، شش تیمار شامل سه جیره غذایی حاوی مقادیر صفر، 100 و 1000میلی گرم آسکوربیک اسید از نوع ال- آسکوربیل- 2- پلی فسفات در هر کیلوگرم غذا در تقابل با دو تراکم 4/33کیلوگرم بر متر مکعب و 2/16کیلوگرم بر متر مکعب در سه تکرار و به مدت 16 هفته به منظور پرورش مولدین در نظر گرفته شدند. تعداد 81 عدد مولد ماده با وزن متوسط 1/5±812گرم به حوضچه های پرورش (حجم 910لیتر) معرفی شدند. در پایان هفته 16 و هنگام آمادگی ماهی ها برای تخم ریزی، از هر تکرار تراکم های بالا و پایین به ترتیب 4 و 2 مولد پس از خون گیری ماهی ها برای سنجش غلظت هورمون های جنسی پروژسترون، تستوسترون و استرادیول تخم کشی شدند. سپس پارامترهای مربوط به تولیدمثل شامل هماوری کاری، تعداد تخمک در هر گرم و قطر تخمک اندازه گیری و سپس لقاح انجام شد. طی دوره انکوباسیون، درصد لقاح و تلفات ثبت شد. نتایج حاصل حاکی از وجود اثر متقابل بین آسکوربیک اسید و تراکم و همچنین معنی داربودن این اثر در پارامترهای تولیدمثلی (تعداد در گرم تخمک، قطر تخمک، هماوری کاری و درصد لقاح) بود (0/05p<). در خصوص هورمون های جنسی، تاثیر تیمارها بر مقدار هر سه هورمون و اثر متقابل آنها بر مقدار هورمون های استرادیول و تستوسترون معنی دار (0/05p<)، ولی اثر متقابل تراکم و جیره بر مقدار پروژسترون معنی دار نبود (0/05p>). نتایج این مطالعه استفاده از مقادیر بالاتر آسکوربیک اسید در مولدین در مقایسه با دوران پرواری و همچنین نقش مثبت این ویتامین را در شاخص های تولیدمثلی تایید می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
371 تا 378
لینک کوتاه:
magiran.com/p2076355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!