بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی ریزوم گیاه سعد کوفی بر حافظه و یادگیری در رت های نر آلزایمری شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

بیماری آلزایمر یکی از مهم ترین بیماری های تحلیل برنده عصبی است که به دنبال تولید رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو بروز می کند. مطالعات جدید نشان داده است که ترکیبات آنتی اکسیدانی اثر زیادی در تقویت حافظه و کنترل بیماری آلزایمر دارند. از آنجایی که گیاه سعد کوفی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است، بنابراین در این تحقیق اثرات عصاره هیدروالکلی ریزوم سعد کوفی بر سرعت یادگیری و بهبود حافظه در رت های آلزایمری مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها:

در این تحقیق، با تزریق استرپتوزوتوسین به داخل بطن های جانبی مغز رت، مدل مناسبی از آلزایمر نوع اسپورادیک ایجاد شد. 49 سر موش صحرایی نر به 7 گروه آزمایشی تقسیم شدند: گروه کنترل، شم، آلزایمری، آلزایمری + درمان با عصاره (دوز 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم) و سالم + درمان با عصاره (دوز 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم). گروه های درمانی، عصاره با دوزهای مختلف را به مدت 21 روز دریافت کردند. میزان یادگیری و حافظه فضایی موش ها به ترتیب با روش های آزمون احترازی غیرفعال و آزمون ماز Y شکل ارزیابی شد.

یافته ها:

در میزان تاخیر اولیه بین گروه، تفاوت معنی داری وجود نداشت (p>0.001). ولی تفاوت معنی دار در زمان تاخیر در حین عبور بین گروه آلزایمری با بقیه گروه ها مشاهده شد (p<0.001). در آزمون ماز Y شکل، تفاوت معنی داری بین گروه ها دیده نشد (p>0.001).

نتیجه گیری:

نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان می دهد که تزریق داخل بطن های مغزی استرپتوزوتوسین در رت ها، سبب کاهش حافظه و یادگیری می شود و درمان رت ها با عصاره سعد کوفی می تواند سبب تقویت توانایی نگهداری اطلاعات در انبار حافظه و به یادآوری آنها شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2076780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!