بررسی شاخص های فیزیولوژیک در مردان غیرورزشکار با مزاج های مختلف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در حوزه سلامت، تلاش سازمان جهانی بهداشت، توسعه و پیشرفت طب سنتی بوده است. مزاج نقش کلیدی در طب سنتی ایران دارد که تفاوت های فردی را نمایان می کند. این تفاوت های فردی نقش اصلی در روند و مسیر حوزه سلامت افراد دارد. بررسی این تفاوت ها در قالب مزاج با فاکتورهای مهم در ترکیب بدن، هدف این پژوهش است.

مواد و روش‏ها:

این تحقیق به روش توصیفی و با روش مقایسه ای با چهار مزاج (گرم و تر، سرد و تر، سرد و خشک، گرم و خشک) انجام شد. در این پژوهش ارتباط مزاج با شاخص های ترکیب بدن در مردان جوان غیرورزشکار بررسی شد. حجم نمونه در هر گروه مزاجی 35 نفر بود.آزمودنی ها به وسیله دستگاه آنالیز ترکیب بدن ارزیابی شد. پس از جمع آوری و وارد کردن داده ها در محیط نرم‎افزار SPSS نسخه 21 داده های خام تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها:

آب درون سلولی در مزاج سرد و تر به‏طور معنی داری بیشتر از سایر مزاج ها بود. آب برون سلولی نیز در مزاج سرد و تر بیشتر بود و فقط این تفاوت بین مزاج سرد و تر و مزاج سرد و خشک معنی دار نبود. درصد عضله نسبی در مزاج گرم و تر به‎طور معنی داری به نسبت سایر مزاج ها بیشتر بود. درصد چربی نسبی در مزاج سرد و تر به‏طور معنی داری بیشتر بود. میزان پروتئین بدن مزاج گرم و تر به نسبت سایر مزاج ها بیشتر بود و فقط تفاوت بین مزاج گرم و تر و مزاج گرم و خشک معنی دار نبود. میزان مواد معدنی در مزاج گرم و خشک به نسبت سایر مزاج ها بیشتر بود و البته این تفاوت فقط بین مزاج گرم و خشک و مزاج سرد و تر معنی دار بود. شاخص نسبت دور کمر به لگن بالاترین مقدار خود را در مزاج سرد و تر نشان داد و این اختلاف با سه مزاج دیگر معنی دار بود. چربی احشایی به طور معنی داری در مزاج سرد و تر بیشتر بود. متابولیسم پایه در مزاج گرم و تر به طور معنی داری بیشتر از سایر مزاج ها بود. میزان شاخص توده بدن در مزاج سرد و تر بالاترین میزان را نشان داد که این تفاوت با سایر مزاج ها از لحاظ آماری معنی دار بود. آب کل بدن نیز در مزاج سرد و تر به طور معنی داری بیشتر بود.

نتیجه گیری:

تفاوت های فردی که در قالب مزاج عنوان می شود با تفاوت های فیزیولوژیکی مرتبط می باشد که در تعیین خط مشی حوزه سلامت قابل توجه است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
263
لینک کوتاه:
magiran.com/p2076909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!