مطالعه اتنوبوتانی و مصارف سنتی برخی گیاهان دارویی شهرستان خاش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اتنوبوتانی ابزاری نیرومند جهت کسب اطلاعات بسیار باارزش از گیاهان دارویی به کار برده شده در فرهنگ های گوناگون است که زمینه را برای کشف داروهای جدید فراهم می سازد. هدف از این پژوهش شناخت گیاهان دارویی است که در منطقه خاش کاربرد سنتی دارند.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی در دو روستای «ایرندگان» و «کارواندر» واقع در جنوب شهرستان خاش در بهار سال 96، با استفاده از پیمایش های صحرایی، مطالعه باور ها، اطلاعات مردمی و مطالعات اسنادی، شناسایی، دسته بندی و معرفی گیاهان دارویی انجام شد. ابتدا لیست فلورستیک گونه های منطقه تحت مطالعه از اداره منابع طبیعی شهرستان خاش تهیه و با توجه به آن گونه های دارویی بومی منطقه مشخص شد. برای هر گونه نام علمی، نام محلی، اندام مورد استفاده، خاصیت درمانی رایج، نحوه استفاده دارو از طریق پرسشنامه و مصاحبه با افراد محلی معلوم شد.

یافته ها

به طور کلی 22 گونه گیاه دارویی در منطقه خاش مربوط به 14 خانواده شناسایی شد. شایع‎ترین کاربرد دارویی گیاهان به ترتیب برای مشکلات گوارشی، درد مفاصل، امراض زنانه و بیماری های عفونی بود. مردم منطقه به صورت ویژه گیاهان مختلف نظیر گز، درمنه، پنیرباد و مواردی از این دست را با هم ترکیب و می سوزاندند. خاکستر و دود ناشی از این گیاهان را به عنوان یک مسکن خوب و قوی جهت تسکین درد مفاصل استفاده می کردند.

نتیجه گیری

تنوع گسترده ای از گیاهان دارویی در منطقه خاش وجود دارد که مردم خاش شماری از گیاهان را برای درمان بیماری هایی به کار می برند که ویژه این منطقه است. پژوهش پیرامون این گیاهان دارویی می تواند آغازگر راهی برای کشف داروهای جدید در عرصه درمان باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
361
لینک کوتاه:
magiran.com/p2076971 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!