سنگ درمانی در طب ایرانی- اسلامی: مطالعه ای مروری..

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

داروسازی (صیدنه) به سبب ضرورت و نیاز همیشگی انسان از قدیمی ترین دانش ها در سیر تاریخ علوم و تمدن بشری به شمار می رود. ساخت و ترکیب داروها مستلزم شناخت مواد دارویی بود. در میان داروها با منشا گیاهی، حیوانی و مواد معدنی، سنگ ها نیز کارکرد دارویی و درمانی داشتند.

مواد و روش ها:

این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر متون پزشکی متقدم (فردوس الحکمه، الحاوی، القانون، التصریف، ذخیره خوارزمشاهی) انجام گرفته است. تحقیق حاضر مطالعه ای مروری است که جستجوی کلیدواژگان اصلی آن، حجر و سنگ در متون دست اول پزشکی و نرم‏افزار طب در بازه زمانی پنج‏ماهه انجام شد.

یافته ها

مطالعات حاکی از آن است که سنگ ها به‏عنوان ماده دارویی در درمان انواع بیماری های جسمی، اختلالات روحی و حتی ناراحتی های پوستی تجویز شده اند. نحوه کاربرد سنگ و جواهرات به شیوه استعمال داروی مفرد، ساخت داروهای مرکب، ترکیب در معجون ها و حب ها بوده است. در مواردی پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و مداوای آن توصیه می کردند که بیمار سنگ به همراه خود داشته باشد.

نتیجه گیری:

امروزه به سنگ درمانی به‏عنوان دیدگاهی جدید در درمان توجه می شود و مطالعات و تحقیقاتی درباره تاثیر سنگ ها انجام شده است. با توجه به کارکرد دارویی سنگ ها در پیشینه تاریخی دانش پزشکی و داروسازی، می توان از تجربیات و نظرات اندیشمندان مسلمان در این حوزه بهره برد. گرچه کاربرد دارویی سنگ ها و کانی ها نیازمند مطالعه و روش های آزمایشی علمی نوین خواهد بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
347
لینک کوتاه:
magiran.com/p2076972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!