بررسی داروهای قلبی بر پایه سنگ های معدنی در طب سنتی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در حال حاضر، بیماری های قلبی در زمره بیماری های شایع و مزمن قرار داشته و به‏عنوان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان به‏ شمار می‏روند. درمان بیماری های قلبی هزینه بر بوده و همچنین به دلیل ماهیت مزمن بیماری، عوارض جسمی و روحی فراوانی برای بیمار به همراه دارد. بنابراین، پیشگیری از بیماری های قلبی علاوه بر ارتقاء سلامت افراد، منافع اقتصادی، اجتماعی و فردی بسیاری را نیز در بر خواهد داشت. در این راستا، طب سنتی ایران راهکارهای بسیار کارآمد و کاربردی در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و درمان آن ها ارائه کرده است. بخش عمده‏ای از راهکارهای ارائه شده بر مبنای استفاده از سنگ های معدنی می باشد که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.

مواد و روش ها

در این مقاله، نقش سنگ های معدنی توصیه شده در طب سنتی ایران به منظور پیشگیری و درمان بیماری های قلبی، بحث و بررسی می شود. برای این منظور، جستجوی دقیق و نظام مند در مراجع طب سنتی نظیر قانون (ابن سینا)، اکسیر اعظم (اعظم خان چشتی)، معالجات عقیلی (عقیلی شیرازی)، مخزن الادویه (عقیلی شیرازی) و همچنین، بانک‏های اطلاعاتی PubMed, Google Scholar, Scopus, SID Iran medex, Magiran, بدون محدودیت زمانی و نرم‏افزار جامع نور با استفاده از کلمات کلیدی «امراض قلب»، «مفرحات قلبی»، «مقویات قلبی»، «داروهای معدنی»، «Cardiovascular disease»، «Heart disease»، «Prevention»، «Risk factor» و «Non-medicine» صورت گرفت. مطالب مربوط مطابق معیارهای مطالعه، استخراج شده و تجزیه و تحلیل جامع انجام شد.

یافته ها

قلب به عنوان یکی از اعضای رئیسه، در طب سنتی ایران بسیار مورد توجه قرار دارد. جهت حفظ و ارتقاء سلامت این عضو، همواره افراد به حفظ آرامش و استفاده از مقویات قلب به ویژه بر پایه سنگ‏های معدنی سوق داده می شوند. در این خصوص، یاقوت، طلا، نقره، فیروزه و زمرد نقش بسیار مهمی در ارتقاء سلامت قلب، پیشگیری و درمان بیماری های قلبی داشتند.
 

بحث و نتیجه گیری

مطابق منابع طب سنتی ایران، استفاده از سنگ‏های معدنی نظیر طلا، نقره، مروارید، کهربا، بسد (مرجان)، حجر ارمنی، عنبر، یاقوت، لاجورد، فیروزه، عقیق، یشم، لعل بدخشی، زمرد و حدید به صورت مفرد یا مرکب از طرق مختلف شامل خوردن، تعلیق (آویختن)، نگهداشتن در دهان و نگاه کردن به آن‏ها تاثیر درخور توجهی در ارتقاء سلامت قلب داشته و سبب پیشگیری و درمان بیماری های قلبی می‏شوند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
309
لینک کوتاه:
magiran.com/p2076977 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!