نگاهی بر موضوعی چند وجهی به نام اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علوم پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فعالیت در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از سوی دانشجویان که از گروه های تاثیرگذار کشور هستند منجر به پیشرفت جامعه در زمینه های گوناگون اجتماعی- اقتصادی خواهد شد. لذا پژوهش حاضر با هدف، بررسی میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان در ارتباط با اقتصاد مقاومتی انجام پذیرفت.

روش کار

پژوهش توصیفی حاضر، در پنج مقطع متوالی از سال 1392 تا 1395 میان 691 نفر از دانشجویان دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی انجام پذیرفت. نمونه ها بصورت آسان وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها، فرمی محقق ساخته و مورد استفاده در مطالعات گذشته شامل دو بخش مشخصات فردی و سوالاتی پیرامون اقتصاد مقاومتی بود. جهت پردازش داده ها از شاخص های آمار توصیفی استفاده شد.

یافته ها

میزان آگاهی دانشجویان از موضوع اقتصاد مقاومتی در گذر زمان از 4/42درصد در نیمسال دوم 1392 به میزان 4/93 درصد در نیمسال اول 1395 افزایش یافت. بر خلاف روند تغییرات آگاهی،بررسی عملکرد دانشجویان در خصوص اقتصاد مقاومتی نشان داد که عملکرد آنها در گذر زمان با نوساناتی همراه بود اما از تغییر قابل ملاحظه ای برخوردار نبود. سوال از دانشجویان در خصوص فرد مسئول در قبال موضوع اقتصاد مقاومتی نشان داد اکثر آنان مسئولیت را متعلق به مردم و مسولان دولتی می دانستند.

نتیجه گیری

گر چه نتایج گویای بهبود میزان آگاهی دانشجویان در خصوص اقتصاد مقاومتی است اما وضعیت عملکرد آنها رضایتبخش نیست. بنابراین ضروری است دانشگاه ها برنامه های مشخصی را جهت مشارکت بیشتر و بهبود عملکرد دانشجویان در موضوعات ملی و اجتماعی بکار بندند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2077023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!