تاثیر واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی بر توسعه پایدار روستایی (مطالعه موردی: دهستان های براآن شمالی و جنوبی در استان اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

یکی از مهم ترین اهداف تملک و تثبیت عرصه های ملی و دولتی احقاق و استیفای حقوق شرعی و قانونی دولت و مردم، حفظ و توسعه منابع طبیعی تجدیدشونده و از طرف دیگر توسعه فعالیت های کشاورزی و تولیدی است. هدف غایی قانون گذار نیز، حرکت به سمت خودکفایی کشاورزی، محرومیت زدایی و توسعه همه جانبه روستا بوده است؛ بنابراین هدف این تحقیق بررسی تاثیر واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی بر توسعه پایدار روستایی در دهستان های براآن شمالی و جنوبی از بخش مرکزی شهرستان اصفهان است.

روش

این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر پیمایش است. داده های مورد نیاز نیز از دو روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده است. جامعه ی آماری، شامل 5 روستا از دهستان براآن شمالی و 5 روستا از براآن جنوبی و 30 کارشناس است. بر اساس فرمول کوکران 260 کشاورز و 23 کارشناس به عنوان نمونه تعیین و مورد پرسشگری قرارگرفته است.

یافته ها

نتایج حاصل از کاربرد آزمون تی. تک نمونه ای نشان داد: تاثیر واگذاری اراضی ملی و دولتی بر ابعاد توسعه پایدار روستایی پایین تر از حد متوسط بوده و نشان از ضعف در نتیجه بخشی آن ها است. بااین وجود بین ابعاد مختلف توسعه پایدار روستایی تفاوت وجود دارد. محدودیت ها: عدم دسترسی به کشاورزان و بهره برداران و تکمیل پرسشنامه از آنها، از مهمترین محدودیت های پژوهش بوده است.

اصالت و ارزش

با توجه به اهمیت منطقه مورد مطالعه در تولید و کشاورزی، نتایج این پژوهش می تواند گامی اساسی در خصوص استفاده از توانمندی منطقه و تعیین راهبردها در راستای توسعه پایدار روستایی باشد.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2077226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!