عوامل موثر بر افزایش تلفات رانندگی در نوروز 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آمارهای تلفات نوروزی سال 1397 (از 24 اسفند 1396 تا 14 فروردین 97) نشان از رشد 2/18درصدی می دهد؛ بنابراین سوال اصلی تحقیق این است که چه پارامترهایی در افزایش این آمار موثر بوده است؟ این تحقیق از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، ترکیبی از دو روش کیفی و کمی است. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان راهور ناجا و اساتید جامعه شناسی، حقوق و روان شناسی و روش نمونه گیری برای رسیدن به اشباع نظری گلوله برفی و جامعه آماری بخش کمی کارشناسان راهور (600نفر) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 233 نفر با روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته است. در مجموع بر پایه آزمون های تحقیق می توان بیان داشت که از بین عوامل چهارگانه، عوامل انسانی در اولویت اول، عوامل فنی در اولویت دوم، عوامل اجتماعی در اولویت سوم و عوامل محیطی در اولویت چهارم از حیث تاثیرگذاری و تبیین تلفات انسانی در نوروز 1397 سهم معنا داری دارند. نتایج تحقیق کیفی نشان می دهد که از بین عوامل انسانی، خستگی و خواب آلودگی راننده، مصرف مشروبات الکلی و عدم آشنایی راننده با جاده؛ از بین عوامل فنی، نقص در سیستم روشنایی وسیله نقلیه، نقص در سیستم ترمز؛ از بین عوامل محیطی (جاده و آب و هوا) نوع شانه راه، پایین بودن ایمنی راه ها و نقایص راه در افزایش تلفات جاده ای نوروز 1397 موثر بوده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2077270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!