محاسبه مقدار کوتاه شدگی و رانش در بخش شمالی پهنه زمیندرز سیستان جهت تعیین بردارهای جنبشی همگرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در طی فرگشت کمربندهای کوهزادی، شاهد دگرریختی در واحدهای سنگی میباشیم. برای پی بردن بمیزان و نحوه دگرریختی، میبایست توزیع کرنش، در فازهای مختلف محاسبه گردد. با استفاده از ساختارهای سطحی، کرنش صورت گرفته را میتوان در مقیاسهای مختلف، از ریزساختاری تا ناحیه ای محاسبه نمود. در این پژوهش، بکمک باز نمودن چینها و کرنش ایجاده شده در زمان تشکیل گسلها، میزان کوتاه شدگی محاسبه گردید. همچنین برآوردی از میزان رانش صورت گرفته بمنظور تعیین بردارهای جنبشی همگرا انجام گردید. این امر در پهنه شمالی زمین درز سیستان در خاور ایران، برروی مقطع عرضی با روند 60 N از روستای نازدشت در باختر تا خاور روستای خوشاب، انجام شده است. براساس محاسبات میزان کوتاه شدگی برروی چینها، 3/27 درصد و میزان کوتاه شدگی برروی گسلها، 6/13درصد میباشد. میزان بردارهای رانشی در چینها، بسوی شمال خاور و جنوب باختر بترتیب 4/7 و 6/11درصد میباشد. همچنین میزان بردارهای رانشی که بواسطه عملکرد گسلها صورت گرفته، بسوی شمال خاور و جنوب باختر بترتیب 35/19و 82/22 درصد است. بنابراین از زمان شروع همگرایی دو صفحه افغان و لوت، میزان بردارهای جنبشی صفحه افغان نسبت به صفحه لوت، 7/7 درصد بیشتر میباشد و جهت انتقال زمین ساختی و فرورانش بترتیب بسوی جنوب باختر و شمال خاور میباشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
232 تا 255
لینک کوتاه:
magiran.com/p2077723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!