بررسی شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی و تعیین عوامل مرتبط با آن بر روی پاکبانان شهرداری اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلالات اسکلتی- عضلانی از مهم ترین بیماری های شغلی هستند که در نتیجه حرکات تکراری، پوسچر نامناسب و اعمال نیروی بیش ازحد در طول زمان یا یک ضربه آنی به وجود می آیند. این پژوهش با هدف تعیین میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی و شناسایی عوامل مرتبط با آن در بین پاکبانان شهر اصفهان انجام گرفته است.

روش ها

این مطالعه از نوع علی-مقایسه ای به روش مقطعی می باشد که بر روی پاکبانان شهرداری اصفهان انجام گرفت. از طریق فرمول کوکران تعداد 173 نفر با روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه خودگزارش دهی 17 سوالی نوردیک بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS22 و آزمون های T مستقل صورت گرفت.

یافته ها

93 درصد کارگران خدمات شهری (پاکبانان) حداقل در یکی از اعضای بدن در 12ماه گذشته اختلال اسکلتی- عضلانی داشته اند که عوامل مرتبط با این اختلالات در بین آنان (سابقه کار، سن، وضعیت تاهل، ارتفاع و وزن ابزار، شاخص توده بدنی و پوسچر) می باشد. قسمت تحتانی پشت(کمر) با 33% و شانه ها با 9/32% شیوع، شایع ترین قسمت ها و ران ها با 5 درصد کمترین شیوع را در 12ماه گذشته در آنان داشته اند.

نتیجه گیری

نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان داد اختلالات اسکلتی عضلانی در نواحی مختلف بدن پاکبانان شیوع بالایی دارد که عوامل مرتبط با این اختلالات (سابقه کار، سن، وضعیت تاهل، ارتفاع ابزار، وزن ابزار، میزان چنگش ابزار و پوسچر) می باشند. اصلاح حرکات بدنی کارگران و طراحی ابزاری ارگونومیک و مناسب با نوع فعالیت های حین کار پاکبانان می تواند از ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی در این افراد پیشگیری کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
485 تا 492
لینک کوتاه:
magiran.com/p2077887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!