تاثیر مداخله آموزشی ارگونومیک در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی بین پرستاران بیمارستان فاطمیه (س) خوانسار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پرستاران به دلیل وضعیت کار و فشارهایی کاری که در محیط کار متمحل می شوند، در معرض ریسک ابتلا به اختلالات عضلانی اسکلتی بوده و هرگونه بی توجهی نسبت به آن ها منجر به کاهش کیفیت خدمات بیمارستانی ارایه شده به بیماران می گردد.  از این رواین مطالعه با هدف تدوین و ارزشیابی مداخله مبتنی بر آموزش و کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی در بین پرستاران بیمارستان فاطمیه خوانسار، انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه تحلیلی- نیمه تجربی، بر روی 74 نفر از پرسنل پرستاری بیمارستان فاطمیه (س) شهرستان خوانسار انجام پذیرفت. پرسنل پرستاری که وظیفه حمل و جابجائی بیمار را بر عهده داشتند، و همچنین سابقه کار آنها بیشتر از یکسال بود، بصورت تمام شماری در مطالعه قرار گرفتند. در ابتدا مشاهده گر از نظرپایایی درونی مورد ارزیابی قرار گرفت. معیارهای ارزیابی تاثیر آموزش عبارت بودند از آموزش هایی از قبیل فیلم، پمفلت، جزوه، اطلاع رسانی در کانال تلگرامی و غیره ارائه گردید و نهایتآ پس از گذشت سه ماه از دوره آموزشی ارزیابی مجدد ایستگاه کاری به روش های فوق به عمل آمد. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه16 موردتجزیه وتحلیل قرارگرفته و و میزان اثربخشی مداخله آموزشی تعیین گردید.

یافته ها

میانگین سن و سابقه کار افراد مورد مطالعه به ترتیب 27/5 ±83/32 و 55/4± 83/7 می باشد. نتایج نشان دادند که بیشترین میزان شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی به ترتیب مربوط به کمر(90/64درصد)، زانو(20/62)، مچ دست(00/50) می باشد. نتایج حاصل از تکنیک REBA نشان داد 20/89 درصد از افراد در بالای محدوده میانگین خطر قراردارند. آزمون های آماری پس از اجرای مداخله کاهش معناداری را در امتیازات و سطح خطر بدست آمده از طریق تکنیک REBA نشان دادند(05/0P-value<). همچنین پس از اجرای مداخله در احساس ناراحتی های اسکلتی عضلانی در قسمت های گردن، شانه و زانو کاهش معناداری به وجود آمده است(05/0P-value<)، اما در سایر اندام های حرکتی بدن تغییر محسوسی مشاهده نشد(05/0P-value>).در این مطالعه بین جنسیت، سابقه کار و شاخص توده بدنی با شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی رابطه معنی داری یافت نشد(05/0P-value>)، اما آزمون های آماری نشان دادند، بین سن و درد در ناحیه مچ دست ارتباط معنی داری وجود دارد(05/0P-value<).

نتیجه گیری

 نتایج پیشنهاد می کند اگر آموزش ارگونومی پیشگیرانه بعنوان جزئی از مداخلات چند بخشی باشد که  از طریق آموزش هایی از قبیل فیلم، پمفلت، جزوه، اطلاع رسانی در کانال تلگرامی و غیره ارائه گردد ، تا تاثیر بیشتری در کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی داشته باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
493 تا 501
لینک کوتاه:
magiran.com/p2077888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!