سرمقاله

پیام:
نوع مقاله:
یادداشت تحریریه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جامعه شناسان بپیروی از حکما، جامعه و اجتماعات بشری را به فرد تشبیه نموده اند که نکته یی مهم و قابل تامل دارد، باین صورت که همچنان که افراد را میتوان به دو دسته کلی: عاقل یعنی پیرو عقل و فطرت و سبکسر یعنی دنبالرو میل و هوسهای کودکانه تقسیم نمود که فرد عاقل سرمایه عمر خود را صرف بدست آوردن خوشبختی دراز مدت زندگی خود میکند، و بالعکس، فرد سبکسر و هوسباز و بازیگوش، عمر گرانبها را به هیچ و پوچ از دست میدهد، جوامع را نیز که درواقع پیکره یی دارای روح و حیات و محتاج سعادت است میتوان به دو دسته» کلی تقسیم نمود. اول، جامعه یی دارای فرهنگ عالی، که همان عقل آن بحساب می آید و تمام رفتارها و انتخاب های او بر اساس «عقلانیت» و خیر واقعی و بدور از بازیچه های زندگی است. دوم، جامعه یی که بر اثر نقصان عقلانیت و فرهنگ کودکانه و نازل، بدنبال بازی و لهو و هوسهای زودگذر میباشد. نمونه این نوع دوم، بخش عمده ای از جوامع کنونی دنیاست که دست تربیت صهیونیستی، آنها را از فطرت و عقلانیت دور کرده و نیاز روحی آنان را بجای معنویت و علم و آگاهی با اموری مادی و سست بنیاد و زودگذر برخوردار میسازد، که یکی سینمای مبتذل و دیگری تماشای مسابقات فوتبال بی ثمر است که علاوه بر بیهودگی و ایجاد هیجانهای مخرب، هنجارشکنی و فسادپروری و حوادثی ضد فرهنگ ببار می آورد. متاسفانه، این برنامه غلط که نسخه پیچی از غرب نیمه وحشی است، در کشور انقلابی و اسلامی ایران و در میان ملتی که هزاران سال حکیم پرور و تمدنساز بوده، از طرف برخی مسئولین دولتی و رسانه ملی و با بودجه دولتی برپا و اجرا یا ترویج میشود، و هزینه هایی میلیاردی و از کیسه خالی ملت، به چیزی بنام فوتبال حرفه یی که نتوانسته هنوز در جهان جایگاه مناسبی داشته باشد، مصروف میگردد؛ از جمله بنا بر آنچه در رسانه آمده در کشوری که شعار آن «ما میتوانیم» است، مبالغی میلیاردی1 به مربی بیگانه و بسا بیمایه یی میپردازند بدون آنکه این هزینه سنگین مربی و سفرهای پرهزینه تیمها، اندکی به آبرو یا وجهه تاریخی ملت در دنیا کمک کند. در جامعه یی که موسسات فرهنگی، فلسفی و تربیتی آزاد آن، از فقر مالی و بی اعتنایی دولت و مسئولین، یا تعطیل شده یا روبه تعطیلی است و صدها استاد و اندیشمند وارسته که خادمان فرهنگ و دانش و آبروی کشور و نگهبانان عقلانیت و کمال جامعه هستند، در تنگنای مالی و محروم از بسیاری از مزایای زندگی عادی میباشند، صرف این چنین تبذیرهای نامشروع و تبعیضهای ناروا، پدیده یی ناهنجار و غیرعقلانی و حیرت آور است. مشاهده اینگونه حقایق و مشاهدات هر روزه، قلب هزاران دانشمند حوزوی و دانشگاهی را به درد می آورد و برای عمری که صرف اعتلای فرهنگ و دانش و تربیت جامعه و سوق آنان به دانش و عقلانیت نموده به تامل وامیدارد و «یاری اندر کس نمیبینند! یاران را چه شد؟» 1. طبق اظهار مسئولین مربوطه، سالی یک میلیون و دویست هزار دلا ر آمریکا؛ ضربدر دوازده هزار تومان یا بیشتر!

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2078004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!