شناسایی عوامل بازدارنده و ترغیب کننده مصرف فست فود در میان نوجوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در سال های اخیر مصرف فست فود به طور فزاینده ای در بین نوجوانان افزایش یافته است و به یک نگرانی، مشکل عمده بهداشتی و عامل تهدید کننده سلامت تبدیل شده است. شواهد و مطالعات اندکی در خصوص عوامل بازدارنده و ترغیب کننده مصرف فست فود در دست است. این مطالعه باهدف شناسایی عوامل ترغیب کننده و بازدارنده مصرف فست فود در نوجوانان انجام گرفت.

روش 

این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا، در تهران انجام شد. در این مطالعه از روش نمونه گیری هدفمند استفاده گردید و 42 نوجوانان وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها، از روش مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شد.

یافته ها

 بر اساس یافته های این مطالعه، فاکتورهای بازدارنده و ترغیب کننده مصرف فست فود هر یک در سه تم اصلی قرار گرفتند. فاکتور های بازدارنده شامل دیدگاه های شخصی، بازدارنده های اجتماعی و بازدارنده های خانوادگی و فاکتورهای ترغیب کننده عبارت بودند از: دیدگاه های شخصی، جذابیت های اجتماعی و خانواده القاء کننده مصرف فست فود.

نتیجه گیری

 مطالعه حاضر عوامل ترغیب کننده و بازدارنده مصرف فست فود را از نگاه نوجوانان نشان داد؛ به طوری که عوامل ترغیب کننده مصرف فست فود قوی تر از عوامل بازدارنده مصرف بودند؛ به عبارت دیگر فاکتورهای بسیاری وجود دارند که نوجوانان را به مصرف فست فود ترغیب می کنند. یافته های این مطالعه می تواند زمینه ساز مداخلات ارزشمند در رابطه با کاهش مصرف فست فود شود؛ اما درک راهکارهای موثر بر کاهش مصرف در نوجوانان نیاز به بررسی و پژوهش های بیشتری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p2078461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!