ترسیم نقشه هم استنادی پژوهشگران برجسته حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هدف اصلی پژوهش حاضر، ترسیم نقشه هم استنادی پژوهشگران برجسته حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی بر اساس مقالات علمی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی Web of Science می باشد.

مواد و روش ها

 پژوهش حاضر از نوع مطالعات علم سنجی است که با استفاده از تحلیل هم استنادی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است که در بازه زمانی 30 ساله (1984 تا 2014 میلادی) در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس نمایه شده است. در این پژوهش به منظور ترسیم نقشه های علمی از نرم افزار Ucinet و بسته مکمل آن Netdraw استفاده شد و با کمک نرم افزار SPSS اقدام به خوشه بندی سلسله مراتبی گردید.

یافته ها

 یافته ها نشان داد که «Aaronson NK» پراستنادترین پژوهشگر در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به لحاظ مجموع استنادات دریافتی می باشد. همچنین داده های مربوط به هم استنادی نویسندگان نشان داد که «Craig R- Millon T» بیشترین میزان هم استنادی (33 مورد) را با یکدیگر دارند. از میان رده های موضوعی پراستناد مقالات حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی «تجهیزات پزشکی» و «پزشکی» دارای بالاترین رتبه در شاخص مرکزیت رتبه، بینابینی و نزدیکی هستند. تجزیه و تحلیل یافته های مربوط به هم استنادی مقالات منجر به شکل گیری 7 خوشه (خوشه اختلالات مغز و اعصاب، خوشه اختلالات قلب و عروق، خوشه بهداشت عمومی، خوشه ایمونولوژی، خوشه تجهیزات تشخیص و درمان، خوشه سرطان و شیمی درمانی، خوشه میکروبیولوژی) شده است.

نتیجه گیری

 ایجاد پیوند هم استنادی میان نویسندگان حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، نشان دهنده ارتباط فکری میان نویسندگان این حوزه علمی می باشد و همه نویسندگان پرتولید حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی لزوما جزء نویسندگان تاثیرگذار، پراستناد و دارای بالاترین مرکزیت محسوب نمی شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2078522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!