آسیب شناسی رفتار و باورهای عمومی در خصوص زلزله؛ مطالعه موردی: شهر بابل

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش به منظور بررسی و ارزیابی میزان آگاهی مردم شهر بابل از لرزه خیزی منطقه و آمادگی آنان برای مقابله با این وضعیت صورت گرفته است. بدین منظور و برای دستیابی به میزان آگاهی مردم از زلزله خیز بودن منطقه، نیازهای ضروری آنان، رفتارهای آنان هنگام وقوع زلزله، آمادگی در برابر آن و متداول ترین روش آموزشی دریافت و انتقال مفاهیم مربوط به زلزله و موارد مشابه پرسش نامه ای در میان مردم شهر توزیع شد. تعداد 426 پرسش نامه به روش تصادفی ساده و با سوال از افراد بالای هجده سال در میدان ها، چهارراه ها، دانشگاه ها، اداره ها و بیمارستان های شهر (در وقت ملاقات) تکمیل گردید. سپس، پاسخ های دریافتی با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری اس پی اس اس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده، 62 درصد پرسش شوندگان، مطالب آموزشی پیرامون زلزله دریافت کرده اند ولی 70 درصد از آنها و همچنین 81 درصد از پرسش شوندگان گروه سنی 18-25 سال، بابل را شهری زلزله خیز نمی دانند و یا اطلاعی از زلزله خیز بودن آن ندارند. یکی از دلایل چنین دیدگاهی در نظر مردم بابل در تصور غلط آنان از معنای زلزله خیزی ریشه دارد. آنها منظور خود از زلزله خیز بودن شهر را، در چندین بار تجربه کردن زلزله در سال و یا رخداد زلزله در این شهر بیان می کردند. در نتیجه، آموزش مطالب مربوط به زلزله به همراه آگاهی بخشی نسبت به وضعیت لرزه خیزی شهر باید به منزله اولویت در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p2078564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!