بررسی رفتار جستجوی بینایی و گزارش کلامی در مهارت پیش بینی بازیکنان ماهر و غیر ماهر بدمینتون در ضربات اسمش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اهمیت و ضرورت پیش بینی برای رسیدن به موفقیت در بسیاری از مهارت های ورزشی بر کسی پوشیده نیست. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مهارت پیش بینی، رفتار جستجوی بینایی و گزارش های کلامی بازیکنان ماهر و غیر ماهر بدمینتون در ضربات اسمش (Smash) بود.

مواد و روش ها

این مطالعه بر روی 22 زن با دامنه سنی 20 تا 30 سال که به دو گروه ماهر (10 نفر) و غیر ماهر (12 نفر) تقسیم شده بودند، انجام گردید. شرکت کنندگان 18 ویدئو کلیپ از ضربات اسمش در موقعیت های متفاوت را مشاهده و در مدت کمتر از 3 ثانیه محل فرود توپ را پیش بینی کردند. رفتار جستجوی بینایی (تعداد، مدت و موقعیت تثبیت ها) بازیکنان ماهر و غیر ماهر با استفاده از دستگاه ردیاب بینایی که نقطه خیرگی در هر لحظه را با فرکانس 60 هرتز (60 فریم در ثانیه) ثبت می کرد، بررسی شد. پس از اتمام آزمون، گزارش های کلامی شرکت کنندگان به منظور مقایسه با نتایج جستجوی بینایی، در پرسش نامه ثبت گردید. آزمون های Independent t و Friedman جهت مقایسه داده ها مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

اختلاف معنی داری بین دو گروه در دقت پیش بینی وجود نداشت. در بررسی رفتارهای جستجوی بینایی، تفاوت معنی داری در تعداد (010/0 = P) و مدت (005/0 = P) تثبیت ها در موقعیت راکت بین دو گروه مشاهده گردید؛ در حالی که در ارتباط با تعداد و مدت تثبیت ها روی موقعیت مچ، توپ، پا و سایر موقعیت ها تفاوت معنی داری یافت نشد. نتایج گزارش کلامی نشان داد که اولویت تمرکز نگاه افراد ماهر در مهارت پیش بینی، موقعیت راکت بود.

نتیجه‎گیری

به طور کلی، می توان گفت که بازیکنان ماهر زمان بیشتری را برای مهارت پیش بینی صرف نگاه به موقعیت راکت می کنند. استفاده از این نتایج در کوشش های تمرینی افراد غیر ماهر، می تواند در صحت قضاوت پیش بینی و تسهیل روند یادگیری مهارت ها موثر واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
274 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p2079020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!