مدلسازی پراکنش مکانی دو گونه Limonium iranicum و Aeluropus littoralis با روش رگرسیون لجستیک (مطالعه موردی: مراتع کویر میقان اراک)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه با هدف مدل سازی گسترش دو گونه Limonium iranicum (Bornm) Lincz. و Aeluropus littoralis (Gouan) Parl.  در مراتع اطراف کویر میقان اراک با استفاده از روش رگرسیون لجستیک انجام شد. نمونه برداری به صورت تصادفی-سیستماتیک در قالب پلات های 2 تا 4 متر مربعی صورت گرفته و در هر پلات، تراکم و تاج پوشش گونه ها ثبت شد. نمونه برداری خاک از اول و آخر هر ترانسکت و از دو عمق 0-30 و 30 -80 سانتی متری در هر تیپ گیاهی، انجام شد. داده و اطلاعات پوشش گیاهی و عوامل رویشگاهی مانند توپوگرافی و خاک آماده شد. نقشه متغیرهای محیطی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و زمین آمار[1] تهیه شد. با استفاده از روش رگرسیون لجستیک در نرم افزارهای  SPSSو GIS ، نقشه پراکنش مکانی گونه های مورد مطالعه تهیه شده و میزان تطابق نقشه های پیش بینی با نقشه های واقعی با استفاده از ضریب کاپا، مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس نتایج، مهم ترین ویژگی هایی که باعث تفکیک رویشگاه گونه L. iranicum شدند، متغیرهای آهک و سیلت عمق دوم و شن عمق اول خاک بودند و مهم ترین ویژگی ها در ترجیح رویشگاه گونه A. littoralis متغیرهای آهک عمق اول خاک و ارتفاع از سطح دریا بوده است. همچنین میزان تطابق نقشه های پیش بینی با نقشه های واقعی برای رویشگاه گونه A. littoralis در سطح خوب (ضریب کاپای 65/0 درصد) و برای رویشگاه گونه L. iranicum در سطح خیلی خوب (ضریب کاپای 83/0 درصد)، ارزیابی شد. در مجموع، با توجه به نتایج روش رگرسیون لجستیک در بررسی ارتباط بین پراکنش گونه ها و عوامل محیطی، این مدل توانایی پیش بینی گسترش گونه ها را در رویشگاه گونه های شورروی دارد. با توجه به عوامل مشخص شده در انتشار دو گونه باید در اصلاح و احیا مراتع منطقه به این عوامل توجه لازم مبذول گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
560 تا 570
لینک کوتاه:
magiran.com/p2079256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!