تلفیق تکنیک های داده کاوی و پارامترهای فیزیک و شیمیایی خاک در برآورد درصد پوشش گیاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شناخت اجزای اکوسیستم مرتع و دست یابی به روابط بین اجزای آن از جمله خاک و پوشش گیاهی، از ضروریات مدیریت بهینه مراتع می باشد. از سوی دیگر به کارگیری روش های یادگیری ماشین به منظور کشف روابط بین این عوامل می تواند کمک بسیاری در زمینه کاهش هزینه های نمونه برداری و آزمایشات خاک داشته باشد. در این مطالعه به منظور آگاهی از تاثیر برخی خصوصیات خاک بر درصد پوشش گونه درمنه دشتی در مراتع دشت یزد- اردکان و ندوشن، اطلاعات مربوط به پوشش گیاهی در قالب 320 پلات در طول 40 ترانسکت برداشت گردید. پس از حفر پروفیل در ابتدا و انتهای هر ترانسکت و تهیه نمونه خاک از دو عمق صفر تا 10 و 10 تا 30 سانتی متر ی برخی پارامترهای خاک اندازه گیری شد. در این پژوهش به منظور بررسی وضعیت درصد پوشش درمنه دشتی بر مبنای پارامترهای خاک، از تکنیک های داده کاوی استفاده شد و شش الگوریتم اجرا شد. همچنین به منظور تعیین میزان وزن و تاثیر هر یک از عوامل در فرایند مدل سازی، وزن دهی عامل ها بر مبنای مدل ماشین بردار پشتیبان صورت گرفت. نتایج حاصل از ارزیابی مدل ها نشان داد که مدل فرآیند گوسی با (385/1RMSE=) و (998/0R=) در مجموعه داده آموزش و (960/0RMSE=) و (9999/0R=) در مجموعه داده تست از دقت بالاتری در برآورد درصد پوشش نسبت به سایر مدل ها برخوردار بوده است. نتایج وزن دهی نیز نشان داد، از بین پارامترهای خاک سدیم در عمق های صفر تا 10 و 10 تا 30 سانتی متر بیشترین تاثیر را در برآورد پوشش گیاهی دارند. به طور کلی نتایج نشان از اهمیت بالای پارامترهای خاک و کارایی بالای روش های یادگیری ماشین در پیش بینی درصد پوشش مناطق داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
632 تا 644
لینک کوتاه:
magiran.com/p2079262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!