اثرات اقتصادی اطمینان دسترسی به آب از طریق سد برای کشاورزان منطقه قصردشت کمین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اطمینان دسترسی به آب، سبب کاهش اثرات نوسانات آب دریافتی، توسط کشاورزان می شود. تحت شرایط معمولی، انتظار می رود افزایش اطمینان در آب سطحی، مقدار کشت محصولات چند ساله و سود انتظاری مزرعه را افزایش دهد و تغییرات در توزیع آب سطحی می تواند مقدار عرضه آب مکمل را کاهش یا افزایش دهد. در مطالعه کنونی، از مدل های ریاضی با محدودیت تصادفی برای بررسی تاثیر افزایش اطمینان به آب در دسترس بر درآمد کشاورزان و الگوی کشت استفاده شد. بدین منظور، مدل حداکثر سازی درآمد انتظاری برای تعیین الگوی کشت بهینه، سود ناخالص انتظاری با و بدون حتمیت در سطح مزارع نماینده گروه های همگن به کار گرفته شد. نمونه ای شامل 131 بهره بردار در سال زراعی 94-95 برای مصاحبه و جمع آوری داده های لازم در سطح مزرعه انتخاب گردید. مزارع نمونه با استفاه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده به دست آمد. نتایج نشان داد، افزایش اطمینان به آب دردسترس منجر به افزایش درآمد زارعین در مقایسه با شرایط کنونی می شود؛ به طوری که درآمد انتظاری برای بهره برداران که از آب سطحی و آب تلفیقی استفاده می کنند در شرایط خشکسالی به ترتیب معادل با بازه 9/623 -9/136 و 33/5 -01/2 درصد افزایش می یابد که بیشترین افزایش در درآمد انتظاری به عنوان پیامد افزایش اطمینان به آب دردسترس، متوجه کشاورزانی است که از آب سطحی استفاده می کنند. این گروه از کشاورزان کاهش شدیدی در درآمد انتظاری به عنوان پیامد خشکسالی در شرایط عدم اطمینان به آب دردسترس، عمدتا به دلیل اینکه دسترسی آنها به آب به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، متحمل می شوند. همچنین، نتایج نشان می دهد، حداقل افزایش در درآمد انتظاری به عنوان پیامد افزایش اطمینان در آب دردسترس، در گروه همگن از زارعینی است که از منابع آب تلفیقی زیرزمینی و سطحی استفاده می کنند. نتایج مطالعه حاضر می تواند به کشاورزان در انتخاب الگوی کشت، استراتژی و روش آبیاری به گونه ای که در آمد زارعین بهینه گردند، کمک نمایند با توجه به اثر افزایش اطمینان به میزان آب در دسترس بر درآمد زارعین، توصیه می شود که در ارزیابی پروژه های آبی به این موضوع توجه شود تا پروژه های بیشتری امکان اجرا پیدا کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
659 تا 676
لینک کوتاه:
magiran.com/p2079384 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!