اثر مصاحبه انگیزشی گروهی بر رضایت درمانی و تبعیت درمانی بیماران مبتلا به دیابت نوع یک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری دیابت به عنوان یک چالش مهم بهداشتی مطرح است که به طور گسترده زندگی مبتلایان را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر مصاحبه انگیزشی گروهی بر رضایت درمانی و تبعیت درمانی بیماران مبتلا به دیابت نوع یک انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر، به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و با گروه کنترل بود.  جامعه پژوهش بیماران مبتلا به دیابت بودند که به درمانگاه غدد مرکز تحقیقات بیماری های متابولیک بیمارستان ولی عصر شهر زنجان و مراکز سرپایی ارائه خدمات به بیماران مبتلا به دیابت در شهر زنجان در سال 1398 مراجعه کرده بودند. 30 بیمار مبتلا به دیابت نوع یک به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و بطور تصادفی ساده در دو گروه 15نفر در گروه آزمایش و  گروه کنترل قرار گرفتند.. ابزارها عبارت بودند از پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه رضایت از درمان دیابت" (DTSQ: Diabètes Trématent Satisfaction Questionnaire) و "پرسشنامه تبعیت از در درمان بیماران با بیماری مزمن" (Adherence Questionnaire in Patients with Chronic Disease) روایی و پاپایی ابزار ها در مطالعات قبلی تایید شده است. مداخله به روش مصاحبه انگیزشی گروهی در طول چهار جلسه درمانی 90 دقیقه ای به صورت هفتگی در گروه آزمایش انجام شد. در دو مرحله قبل و بعد از مداخله پرسشنامه ها توسط  بیماران تکمیل شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 25 تحلیل شد.

یافته ها

میانگین تبعیت از درمان در گروه آزمایش درپیش آزمون (20/90) و در پس آزمون (97/132) بوده است. میانگین تبعیت از درمان در گروه کنترل درپیش ازمون (40/75) و در پس آزمون (07/91) بوده است. مقایسه میانگین رضایت از درمان در گروه ازمایش درپیش ازمون (33/14) و در پس آزمون (60/27) و در گروه کنترل در پیش آزمون (87/14)  و در پس ازمون (40/15) بوده است. در تمامی متغیرهای پژوهش، بعد از کنترل نمرات پیش ازمون ان متغیر، مداخله اثر معنی داری بر نمرات پس ازمون داشته است (05/0 > P-value). اثر مداخله برای رضایت از درمان 86/0 و برای تبعیت از درمان 58/0 بود.

نتیجه گیری

 مصاحبه انگیزشی گروهی یک روش مداخله برای ایجاد تغییرات رفتاری مثبت  در جهت کنترل بهتر بیماری دیابت است. لذا پیشنهاد می شود کارکنان بهداشت و درمان و نیز روانشناسان در ارایه خدمات به بیماران از روش مصاحبه انگیزشی گروهی استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2079688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!