چالش های بازنگری و اجرای برنامه های درسی در دانشگاه فردوسی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه، با توجه به اهمیت تمرکززدایی و گسترش برنامه درسی دانشگاه محور بیشتر تصمیمات مربوط به طراحی، اجرا، ارزشیابی، تغییر و بازنگری برنامه های درسی در دانشگاه ها اخذ می شود. از آنجا که بخشنامه اجرایی واگذاری اختیارات بازنگری برنامه های درسی به دانشگاه ها سبب تغییر بخش زیادی از برنامه های درسی شده و هر تغییر برای اجرا ممکن است با دشواری هایی مواجه باشد، پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش های اجرای برنامه های درسی بازنگری شده با روش مطالعه موردی انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد با روش نمونه گیری هدفمند جمع آوری شد. بر اساس یافته های به دست آمده، چالش های تغییر و اجرای برنامه درسی در دو مقوله کلی چالش های مربوط به فرایند بازنگری برنامه درسی و چالش های مربوط به فرایند اجرای تغییرات قرار می گیرد. در مقوله چالش های فرایند بازنگری، اختیار محدود گروه های آموزشی، عدم پیش بینی امکان ایجاد تغییرات جزئی و متوسط در برنامه درسی، انجام دادن مطالعات پشتیبان، نبود سواد برنامه درسی اعضای هیئت علمی و مشخص نبودن انتظارات و در مقوله چالش های فرایند اجرا، مقاومت در برابر تغییر و نداشتن انگیزه کافی برای مشارکت در اجرا، نحوه ارائه دروس، کمبود فضا، زمان و امکانات آموزشی، کمبود نیروی انسانی، نبود سازوکار نظارت بر حسن اجرا و حمایت از تغییرات و اجرای آن به عنوان مهم ترین چالش ها شناسایی شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p2080007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!