بررسی تولیدات مرور سیستماتیک پژوهشگران ایرانی در حوزه زیست پزشکی بر اساس روش های علم سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بررسی رشد برون دادهای علمی در حوزه های موضوعی مختلف، می تواند یکی از پایه های سیاست گذاری علمی در آن حوزه باشد. مقالات مروری سیستماتیک، یکی از برون دادهای موثر در علوم پزشکی به شمار می رود که امروزه استفاده از نتایج آن کاربرد وسیعی پیدا کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی روند رشد مقالات مرور سیستماتیک پژوهشگران ایرانی در حوزه زیست پزشکی و شناسایی مجلات فعال مرتبط با آن انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه که با روش اسنادی انجام گرفت، روند رشد مقالات مرور سیستماتیک ایرانی حوزه زیست پزشکی و توزیع تولیدات علمی بر اساس زبان آن ها بررسی گردید. جامعه تحقیق شامل همه مقالات مرور سیستماتیک پژوهشگران ایرانی حوزه زیست پزشکی، متشکل از 350 مقاله فارسی و 2595 مقاله انگلیسی بود.

یافته ها

تولید مقالات مرور سیستماتیک زیست پزشکی در زبان فارسی و انگلیسی به ترتیب دارای رشد متوسط 6 و 21 درصد بود و نشان داد که شتاب رشد مقالات لاتین، 5/3 برابر مقالات فارسی است. پرمقاله ترین مجله در زبان فارسی، مجله «زنان، مامایی و نازایی ایران» با 46 مقاله و در زبان انگلیسی، مجله «Asian Pacific Journal of Cancer Prevention» با 58 مقاله بود.

نتیجه گیری

پژوهشگران زیست پزشکی ایران در سال های اخیر گرایش زیادی به تولید مقالات مرور سیستماتیک پیدا کرده اند و نشریات انگلیسی زبان سهم بیشتری در انتشار این مقالات داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p2080287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!