ارزیابی ارتباط بین برخی عوامل خطر و ابتلا به سرطان کلورکتال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سرطان کلورکتال، از شایع ترین سرطان های گوارشی است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ارتباط برخی عوامل خطر کمتر مطالعه شده در ارتباط با سبک زندگی، کیفیت خواب و فعالیت فیزیکی با سرطان کلورکتال بود.

روش ها

مطالعه ی حاضر، یک مطالعه ی مقطعی بود که در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان در سال 1397 انجام شد. تعداد 50 نفر از بیماران بستری با تشخیص قطعی و اخیر سرطان کلورکتال و تعداد 42 نفر از بستگان درجه ی یک بیماران گروه بیمار به عنوان گروه سالم اول و تعداد 58 نفر از سایر بیمارانی که هم زمان با تشخیصی غیر از سرطان بستری شده بودند، به عنوان گروه سالم دوم انتخاب شدند. خصوصیات دموگرافیک، مصرف دخانیات، الکل، فست فود و نوشیدنی های گازدار، سطح فعالیت فیزیکی با فرم کوتاه پرسش نامه ی International physical activity questionnaire (IPAQ) و کیفیت خواب با پرسش نامه ی Pittsburgh، برای هر فرد تکمیل شد. با آزمون 2χ و One-way-ANOVA، واکاوی متغیرها بین سه گروه انجام گرفت و سپس، متغیرهای با 250/0 > P، وارد مدل Logistic regression شدند و نسبت شانس برای هر یک از عوامل خطر محاسبه شد.

یافته ها

سن، سطح تحصیلات و شاخص توده ی بدنی بالاتر و عدم ابتلا به دیابت و سابقه ی کوله سیستکتومی در گروه بیمار بالاتر از هر دو گروه سالم بود، اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (050/0 < P). ابتلا به سرطان کلورکتال در گروه بیمار نسبت به گروه سالم اول (با نسبت شانس معادل 86/2) و همچنین، گروه بیمار نسبت به گروه سالم دوم (با نسبت شانس معادل 57/3) در مردان نسبت به زنان به طور معنی داری بالاتر بود (050/0 > P).

نتیجه گیری

شانس ابتلا به سرطان کلورکتال در مردان بالاتر از زنان می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1245 تا 1251
لینک کوتاه:
magiran.com/p2080509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!