تخمین رواناب سطحی دامنه های حوضه های آبخیز بر اساس روش موج جنبشی و رواناب زیر سطحی بر اساس حل معادلات ریچاردز مدل Hydrus

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تخمین رواناب سطحی و زیرسطحی به عنوان اجزاء رواناب مستقیم حوضه جهت طراحی سازه های هیدرولیکی بسیار حائز اهمیت است. در بسیاری از حوضه ها با نفوذپذیری خاک تراوا و پوشش گیاهی مناسب، جریان زیرسطحی از اهمیت بالایی در ایجاد رواناب برخوردار است. در این تحقیق از سازوکار هورتونی برای تخمین رواناب سطحی صفحات حوضه با کاربرد روش موج جنبشی استفاده گردید. برای پیش بینی جریان زیرسطحی دامنه های آبخیز از حل معادله ریچاردز در محیط غیراشباع توسط نرم افزار Hydrus استفاده شد و آب نگار رواناب زیرسطحی دامنه ها محاسبه گردید. برای صحت سنجی از داده های آزمایشگاهی دستگاه باران ساز به طول 2 متر، عرض 1 و عمق 0.35 متر با خاک بافت ماسه ای متوسط استفاده شد. آزمایش ها تحت سه زاویه شیب 1/0، 3،6 و 9 درجه و تحت بارش های 31.73،47.6 و 63.46 میلی متر بر ساعت انجام گرفت. جریان سطحی و زیرسطحی دستگاه به ترتیب با نتایج روش موج جنبشی و نتایج مدل Hydrus مقایسه گردید. متوسط خطای پیش بینی اوج رواناب سطحی با کاربرد روش موج موجی در 12رویداد محاسبه شده 3.5 درصد و متوسط خطای پیش بینی اوج ر رواناب زیرسطحی در 9 رویداد 10 درصد بوده است که مقادیر مناسبی هستند. نتایج مدل Hydrus جهت تخمین رواناب دامنه های افقی با شیب صفر دارای 40 درصد خطا در محاسبه اوج رواناب زیرسطحی بود که مناسب نبوده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2080560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!