مقایسه غلظت فیبرونکتین پلاسما در زایمان زودرس وسررس: یک مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی:فیبرنکتین پلاسما در زایمان زودرس و سررس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زایمان زودرس یکی از دلایل اصلی مرگ و میر کودکان می باشد. بنابراین پیش بینی آن می تواند سبب کاهش تعداد زیادی از عوارض آن شود.

هدف

مطالعه حاضر با هدف اینکه آیا می توان پیش از زایمان زودرس با ارزیابی فیبرونکتین پلاسمای مادران، وقوع آن را پیش بینی کرد، انجام شده است.

مواد و روش ها

نمونه سرم 105 خانمی که در مطالعه حاضر، شرکت کردند جمع آوری شد. مقدار فیبرونکتین پلاسما یک بار در سن بارداری 24 تا 28 هفته و یکبار در سن بارداری 32 تا 36 هفته اندازه گیری شد. متاسفانه از بین 105 خانم باردار تنها 65 نفر برای نمونه گیری دوم مراجعه کردند. سطح فیبرونکتین پلاسما با استفاده از تکنیک الیزا اندازه گیری شد. همه خانم ها تا زمان زایمان پیگیری شدند سپس سطح فیبرونکتین پلاسما در زایمان ترم و پره ترم با هم مقایسه شد.

نتایج

از بین 105 خانم 28 نفر زایمان زودرس داشتند (7/26%). سطح فیبرونکتین پلاسما در زنان با زایمان زودرس از زنان با زایمان ترم بالاتر بود (001/0p=). همچنین سطح فیبرونکتین پلاسما در نمونه دوم به طور معنی داری بالاتر بود (05/0 p<). در اولین نمونه خون، نقطه برش فیبرونکتین پلاسمای 1750 نانوگرم در میلی لیتر با حساسیت 25/80% و ویژگی 85/17% بود. نقطه قطع برای نمونه دوم ng/ml 4226 با حساسیت 100% و ویژگی 74% بود. غلظت فیبرنکتین در زنان چاق و افراد مبتلا به پره اکلامپسی (125/0p=) و دیابت حاملگی (817/0p=) بیشتر بود.

نتیجه گیری

آزمایش فیبرونکتین پلاسمای مادران می تواند به عنوان یک آزمون غربالگری انتخابی برای زایمان زودرس در 28-34 هفته بارداری در زنان باردار که نمونه واژینال را ترجیح نمی دهند، استفاده شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2080794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!