کاربرد نانولوله های کربنی در داربست های پایه پلیمری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نانولوله های کربنی تک دیواره و چنددیواره موادی با ویژگی های مطلوب و ظرفیت استفاده زیاد در زمینه مهندسی بافت و داربست سازی هستند. با وجود این، مسیر برای افزایش کارایی این ماده و ارتقای کیفیت کامپوزیت های نانولوله های کربنی-پلیمر همچنان باز است تا داربست هایی با کیفیت بسیار تولید شود. قابلیت ذاتی نانولوله های کربنی برای آسان سازی رشد سلولی می تواند به ایجاد داربست های سه بعدی با سطح پلیمری منجر شود که بر کشت نهایی برای احیای بافت سلول های الکتروفعال اثرگذار است. عامل دارکردن نانولوله های کربنی با کمک پلیمرها نیز به بهبود ویژگی های داربست کمک شایانی می کند. در این مقاله، مشخصه های داربست های نانولوله های کربنی بهبودیافته با پلیمرهای طبیعی و انواع پلیمرهای سنتزی، نظیر پلیمرهای سنتزی رسانا و نارسانا، پلیمرهای دست کاری شده و کامپوزیت های پلیمری مرور شده است. پژوهش ها حاکی از آن است، ترکیب نانولوله های کربنی و انواع پلیمرها باعث بهبود ویژگی های داربست نظیر خواص مکانیکی و الکتریکی، زیست تخریب پذیری، ساختار و مقدار تخلخل و سمیت شده است. هریک از انواع پلیمرهای به کار گرفته شده نظیر پلیمرهای طبیعی، پلیمرهای سنتزی رسانا و نارسانا، نانوکامپوزیت های پلیمری و پلیمرهای دست کاری شده بر خواص داربست های نانولوله های کربنی اثرگذار بوده و تولید داربست از آن ها باعث بهبود مشخصه های مدنظر شده و گامی به سوی افزایش کیفیت داربست های پایه پلیمری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2081740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!