بررسی اثرات ضد باکتریایی اسانس و عصاره اتانولی گیاهان آنیسون و ترخون روی سه باکتری بیماری زای گیاهی (Erwinia amylovora، Agrobacterium tumefaciens و Pseudomonas syringae pv syringae)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

بسیاری از گیاهان ترکیباتی با خواص کنترلی دارند که اخیرا استفاده از آنها به عنوان جایگزین سموم شیمیایی در کنترل عوامل مخرب گیاهی، اهمیت بسزایی یافته است که در این میان، اسانس ها و عصاره های گیاهی مورد توجه ویژه ای می باشند. مطالعه مذکور برای بررسی اثرات ضد باکتریایی اسانس و عصاره اتانولی بذر گیاه آنیسون (Pimpinella anisum) و برگ های گیاه ترخون (Artemisia dracunculus) روی باکتری های بیماری زای گیاهی (Erwinia amylovora، Agrobacterium tumefaciens و Pseudomonas syringae pv syringae) انجام شد. تحقیق حاضر، براساس طرح کاملا تصادفی در شرایط دمایی 1 ± 28 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی 5 ± 65 درصد، در شرایط تاریکی با غلظت های (10، 20، 30، 40 و 50 میکرولیتر) و به همراه 3 تکرار برای هر غلظت از اسانس و عصاره گیاهان ذکر شده به همراه شاهد در بازدیدهای یک و دو هفته ای انجام گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل های آماری نشان داد که تاثیر اسانس و عصاره گیاهان مورد مطالعه بر ممانعت رشد باکتری های مورد بررسی معنی دار بود و متناسب با افزایش غلظت های مورد استفاده از اسانس و عصاره های گیاهان مورد بررسی، میزان رشد باکتری ها به شدت کاهش یافت. همچنین نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میزان تاثیر عصاره های گیاهان مورد بررسی بر بازدارندگی رشد باکتری های مورد مطالعه بهتر از تاثیر اسانس گیاهان مورد نظر بود و عصاره های گیاهی مورد استفاده در مدت یک و دو هفته نسبت به اسانس های استفاده شده در همان زمان، اثرات بازدارندگی رشد بهتر و مناسب تری را نشان دادند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان اسانس و عصاره گیاهان آنیسون و ترخون را به عنوان یک جایگزین مناسب برای سموم باکتری کش رایج مصنوعی علیه باکتری های مذکور معرفی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p2081824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!