بررسی فراوانی و علل مشاوره های قلب در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری های مادرزادی قلبی، دومین دسته از آنومالی های شایع در نوزادان را تشکیل می دهند که تشخیص زودهنگام این بیماری ها به درمان بهتر آن کمک می کند. در این مطالعه به بررسی فراوانی و علل مشاوره های قلب در نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان پرداخته شد.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی تمامی 250 مشاوره قلب انجام شده در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان شهید بهشتی کاشان از فروردین 1392 تا پایان اسفند همان سال مورد بررسی قرار گرفت. داده هایی چون علت درخواست مشاوره، نوع زایمان، سن مادر، نوع ازدواج، سابقه ی فامیلی بیماری های مادرزادی قلبی، داروهای مصرفی مادر، بیماری های زمینه ای مادر، تشخیص نهایی و نیاز به پیگیری بیماران در پرسشنامه طراحی شده ثبت شد.

یافته ها

 میانگین سنی نوزادان مشاوره شده، 5/14±4/84 روز و با سن بارداری 3/65±33/93 هفته بود. جنس مرد و زایمان سزارین بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. وضعیت و عملکرد قلبی در 84% از نوزادان طبیعی گزارش شد. شایع ترین بیماری قلبی تشخیص داده شده نقص های سپتوم با 27/5% و باز ماندن مجرای شریانی با 17/5% بود. ارتباط معناداری بین زایمان زودرس و تشخیص بیماری های مادرزادی قلبی وجود داشت (0/001<p)، افزون براین نارسی با سندرم دیسترس تنفسی و بارداری با روش های کمک باروری مرتبط بود (0/05<p).

نتیجه گیری

 شیوع بالاتر بیماری های مادرزادی قلبی در پژوهش کنونی در مقایسه با سایر مطالعات، نشان دهنده ی این واقعیت است که درخواست مشاوره قلب بر مبنای شک بالینی منجر به شناسایی موارد بیشتری از بیماری های مادرزادی قلبی می گردد، یعنی ارجاع به موقع نوزادان نیازمند دریافت مشاوره با شیوع بالاتر تشخیص نواقص قلبی همراه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
572 تا 578
لینک کوتاه:
magiran.com/p2082291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!