طیف پاسخ زلزله های میدان نزدیک با احتساب اثر محتوای فرکانسی بر رفتار خاکCH/SC با ملاحظه سرعت موج برشی صحرایی و آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در تحلیل خطی معادل یک بعدی که به طور وسیع در برآورد اثر شرایط محلی ساختگاه به کار می رود، عموما رفتار خاک مستقل از فرکانس بارگذاری زلزله فرض می شود. این در حالی است که مدول برشی (G) و نسبت میرایی (D)، متاثر از فرکانس بارگذاریند. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل خطی معادل، طیف پاسخ شتاب در سه سطح خطر (PGA=0.1g, 0.35g, 1g) برای دو ستون خاک CH/SC به ارتفاع 30 و 60 متری تحت اثر مولفه های هشت رکورد زلزله میدان نزدیک استخراج شده است. علاوه بر منحنی های رفتاری متداول، در مدل سازی رفتار خاک از منحنی های رفتاری مستخرج از روش آزمون مشخصات دینامیکی تحت اثر فرکانس های بارگذاری 5/0، 1، 2، 5 و Hz 10 و در سطوح تنش محدودکننده 1، 2 و  5 نیز استفاده شده است. طی انجام 1728 تحلیل خطی معادل، مقادیر طیف پاسخ شتاب، ضریب بزرگ نمایی طیف و نسبت شتاب طیفی استخراج شده است. براساس نتایج حاصل، ملحوظ کردن اثر فرکانس بارگذاری در منحنی رفتاری مصالح بر مقدار پاسخ شتاب طیفی، نسبت شتاب طیفی و ضریب شکل طیف موثر است. در هر دو حالت ستون خاک 30 و 60 متری، افزایش فرکانس بارگذاری منجر به کاهش نسبت شتاب طیفی و متوسط ضریب بزرگ نمایی طیف، خصوصا در دوره های کوتاه می شود. مقایسه متوسط ضریب شکل حاصل از تحلیل ها با، ضریب شکل (B) طیف طرح استاندارد 2800 نشان می دهد که به منظور احتساب اثر فرکانس غالب زلزله های میدان نزدیک لازم است در خاک نوع و مقدار  طیف طرح استاندارد 2800 ایران به ترتیب به مقدار 5/0 و 1 ثانیه افزایش یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
541 تا 570
لینک کوتاه:
magiran.com/p2082893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!