شبیه سازی مسیرهای مولکولی مراحل مختلف فولیکولوژنسیز در گاو با استفاده از زبان برنامه نویسی سیستم بیولوژی (SBML)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فولیکولوژنسیز فرآیند بلوغ فولیکول های تخمدان می باشد، یک پوسته بسته بندی شده از سلول های سوماتیک که حاوی تخمک نابالغ است. از سوی دیگر، مسیر سیگنالینگ TEK نقش بسیار مهمی را در فرآیند فولیکولوژنسیز بازی می کند. این مسیر، با افزایش و یا کاهش بیان ژن ها مسیرهایی دیگری را از قبیل استروئیدوژنسیز،PI3K/AKT/mTORC1  و Ras/ERK/MYC را فعال می کند. این مسیرها مسیرهای اصلی در رشد، تمایز، مهاجرت، چسبندگی، تکثیر، زنده مانی سلول و سنتز پروتئین در سلول می باشند. در این راستا مدل ریاضیاتی مرتبط با سیگنالینگ TEK در فولیکول های غالب (>10mm) و زیردست (<5mm) با استفاده از زبان برنامه نویسی سیستم بیولوژی در محیط متلب توسعه یافت. شبیه سازی سطوح بیان ژن متفاوت را در ژن های ANGPT1، TEK، MYC،MAPK1، PIK3، MCL1 و EBP4EIF1 و بیان افزایش یافته در فاکتورهای مهم در فولیکولوژنسیز در این دو مسیر مهم نشان داد که سطوح پروتئین pERK، pMYC، pAkt، 1pMCL و EBP4pEIF1 در فولیکول های غالب افزایش و pMYC کاهش نشان دادند. افزایش بیان ژن ها و فعالیت ERK و MYC که بیشتر در رشد و تکثیر سلول و افزایش بیان و فعالیت Akt، MCL1، mTORC1 و EBP4EIF1 که اغلب در زنده مانی سلول و سنتز پروتئین نقش دارند در فرآیند فولیکولوژنسیز مشاهده شد. همچنین سطح بیان ژن و فعالیت MYC به طور قابل ملاحظه ای در فولیکول های زیردست افزایش یافته بود. در آخر شبیه سازی مسیرهای سیگنالینگ می تواند افق های جدیدی را در راستای فرآیندهای زیستی پیش روی ما قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
187 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p2083451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!