واکاوی ناپایداری کالبدی و زیست محیطی روستاهای مرزی مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرستان زاهدان

نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توسعه پایدار حالت تعادل و توازن میان ابعاد مختلف توسعه می باشد که هدف آن بهبود بخشیدن به شرایط کیفی زندگی انسان است. هدف نهایی برنامه ریزان و مدیران توسعه روستایی بهره برداری بهینه از منابع و ایجاد رابطه متعادل و متوازن میان انسان، اجتماع و طبیعت بر اساس الگوی توسعه پایدار روستایی است. با توجه به افزایش ناپایداری روستاها در مناطق مرزی هدف پژوهش بررسی عوامل موثر در ناپایداری کالبدی و زیست محیطی روستاهای مرزی بخش مرکزی شهرستان زاهدان می باشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Spss بهره گرفته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بخش عمده روستاهای مورد مطالعه ازنظر شدت ناپایداری کالبدی و زیست محیطی در شرایط نامطلوب و غیرقابل قبولی می باشند. نتایج آزمون آنوای مکرر نیز موید آن است که تفاوت قابل توجهی بین مولفه های مختلف ناپایداری کالبدی و زیست محیطی وجود دارد و بالاترین میزان ناپایداری مربوط به مولفه های زیست محیطی می باشد. از طرف دیگر، نتایج آزمون همبستگی پیرسون، گویای ارتباط معکوس بین سطح عملکرد دستگاه های اجرایی با شدت ناپایداری کالبدی روستاهای مورد مطالعه بوده است. بااین وجود، با توجه به ضعف عملکرد دستگاه های اجرایی در بخش های مختلف زیست محیطی، هیچ گونه ارتباط معناداری بین سطح عملکرد دستگاه های اجرایی دولت با شدت ناپایداری زیست محیطی آن ها مشاهده نشده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2083564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!