تجزیه و تحلیل مخاطرات انسانی محیط کار درحوزه بهداشت، ایمنی، محیط زیست به روش های تلفیقی EFMEA & SHERPA (مطالعه موردی: شرکت تولیدی صندلی خودرو)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

بروز خطای انسانی در محیط های شغلی امری اجتناب ناپذیر می باشد که می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. لذا این پژوهش با هدف شناسایی و پیش بینی خطای انسانی و ارزیابی ریسک های زیست محیطی و ارائه راهکارهای کنترلی جهت کاهش خطاها و ریسک های بحرانی با استفاده از تکنیکSHERPA و EFMEA در شرکت تولیدی صندلی خودرو انجام گرفت. این مطالعه علمی پژوهشی در شرکت تولیدی صندلی خودرو اجرا شد که برگه های SHERPA و EFMEA از روش های مشاهده و مصاحبه و آنالیز سلسله مراتبی وظیفه HTA تکمیل گردید. از رویکرد پیش بینی و کاهش خطای انسانی برای شناسایی خطای انسانی در ایستگاه های کاری و ارزیابی ریسک های زیست محیطی برای جنبه های محیط زیستی استفاده و راهکارهای کنترلی ارائه گردید. تجزیه و تحلیل برگه های SHERPAنشان داد تعداد کل خطاهای انسانی شناسایی شده در وظایف شغلی، 43 خطا می باشد که از این تعداد 53/46% خطاها از نوع عملکردی، 27/9% خطاها از نوع بازدیدی، 13/94% خطاها از نوع بازیابی و 4/64% خطاها مربوط به خطای انتخابی می باشند و نتایج حاصل از ارزیابی ریسک های زیست محیطی EFMEA نشان داد از 14ریسک شناسایی شده 42/85% ریسک های بحرانی (H)، 14/28% ریسک های متوسط (M) و 42/85% ریسک های پایین (L) می باشند. بارزترین خطای این شرکت مربوط به خطای عملکردی و بازدیدی و بیش ترین ریسک های زیست محیطی مربوط به خروجی های واحد رنگ می باشد. لذا آموزش کارکنان و سرپرستان و تدوین دستورالعمل های کاری جهت نظارت و بازرسی دقیق اپراتورها و انجام اقدامات مناسب در صورت بروز نقص در این سازمان، در اولویت اقدامات اصلاحی قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2083592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!