ارتباط ویژگی های دموگرافیک و کیفیت زندگی در بیماران بستری مبتلا به سرطان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با افزایش شیوع سرطان و اهمیت تاثیر این بیماری بر روی تمام ابعاد زندگی فرد، شناخت ارتباط بین عوامل دموگرافیک و کیفیت زندگی بیماران سرطانی به کارکنان بهداشتی ودرمانی جامعه کمک می کند تا فعالیت های خود را در جهت ارتقا سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی با توجه به سطح نیاز بیماران سازماندهی نمایند.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است. در این مطالعه 320 نفر از بیماران بستری مبتلا به سرطان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بررسی کیفیت زندگی EORTC-QLQ-C30 وپرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بود. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزارSPSS  نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.

یافته ها

نتایج نشان داد میانگین کیفیت زندگی افراد مورد مطالعه برابر با 14±64 و در سطح نسبتا خوب بود. به طور کلی بیماران در حیطه جسمانی عملکرد بهتر و در حیطه اجتماعی عملکرد ضعیف تری داشتند. کیفیت زندگی این بیماران با سن، محل سکونت، تاهل، سطح تحصیلات  و داشتن بیمه ارتباط معنی داری (0/001 =P) داشت. همچنین خستگی رایج ترین علامت آزار دهنده در هر دو جنس بوده که مقدار آن در مردان کمی بیشتر از زنان بود، اما این تفاوت معنی دار نبود (0/8= P).

نتیجه گیری

برخی ویژگی های دموگرافیک بر کیفیت زندگی بیماران سرطانی تاثیر دارند. پرستاران با آگاهی از وضعیت کیفیت زندگی این بیماران وعوامل تاثیر گذار برآن می توانند نقش مهمی در جهت ارتقا و تداوم بهبودکیفیت زندگی این بیماران داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2083993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!