تاثیر هزینه های بهداشتی و حکمرانی خوب با توجه به آستانه دی اکسید کربن بر سلامت مردان و زنان در کشورهای منتخب در حال توسعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سلامت بزرگسالان هر جامعه برای اقتصاد آن جامعه ضروری است. از سوی دیگر، مشارکت زنان نیز در عرصه های مختلف از جمله تولید بیشتر شده است، بنابراین اهمیت سلامت زنان در کنار مردان افزایش یافته و امروزه نرخ مرگ و میر مردان و زنان به عنوان یک شاخص سلامت مورد توجه اقتصاددانان قرار دارد. بررسی شواهد موجود حاکی از آن است که رشد اقتصادی، حکمرانی خوب و آلودگی محیط زیست از جمله متغیرهای مهم تاثیر گذار بر سلامت هستند.

مواد و روش ها

در پژوهش حاضر تاثیر متغیرهای اقتصادی، نهادی و زیست محیطی موثر  بر نرخ مرگ و میر زنان و مردان در 49 کشور در حال توسعه طی بازه زمانی 2000 تا 2016 و با استفاده از مدل پانل آستانه ای مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر نرخ مرگ و میر مردان و زنان پراکسی از شاخص سلامت در نظر گرفته شده و از متغیر CO2 به عنوان متغیر آستانه و متغیرهای هزینه های بهداشتی، حکمرانی خوب و شاخص فلاکت به عنوان متغیرهای کنترلی استفاده شده است. برای برآورد مدل از نرم افزارهای استتا 15 و ایویوز 9 استفاده شده است.

یافته ها

نتایج نشان می دهد که یک مدل دو رژیمی با یک حد آستانه ای قابل تایید است. در رژیم پایین آستانه برای دو گروه مردان و زنان تایید شده است که متغیرهای رشد اقتصادی و حکمرانی خوب نسبت به گروه های بالای آستانه، تاثیرگذاری مثبت بیشتری دارد و نیز متغیر هزینه های بهداشتی در گروه بالای آستانه تاثیرگذاری مثببت بیشتری نسبت به گروه پایین دارد.

نتیجه ‏گیری

سلامت یک موضوع مهم و ضروری است که همواره دولت مردان به دنبال بهبود و گسترش آن در جامعه هستند. عوامل متعددی در بهبود سلامت نقش دارد. درآمد یکی از این عوامل است که افزایش آن باعث افزایش سلامت در جامعه می شود. اما نحوه حکمرانی در کشورها باعث گسترش سلامت در جامعه می شود که هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم بر آن اثر دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2083995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!