بررسی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی با نگاهی بر بهبود کارآفرینی کشاورزی (مطالعه موردی کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه کارآفرینی به راهبردی ترین و مهم ترین ابزار اقتصادی جوامع پیشرفته تبدیل شده است. در واقع، رشد و توسعه ی اقتصادی مرهون کارآفرینان و فعالیت های کارآفرینانه می باشد. بنابراین، لازمه دستیابی به توسعه و پیشرفت اقتصادی، توسعه ی کارآفرینی است. بخش کشاورزی که از آن به عنوان محور توسعه یاد می شود، می تواند در توسعه ی کارآفرینی اثربخش و مفید واقع شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر توسعه ی کارآفرینی در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته است. به این منظور، از اطلاعات و داده های 11 کشور توسعه یافته و 11 کشور درحال توسعه طی دوره ی 2004 تا 2016 استفاده گردید و رویکرد پانل و اثرات ثابت جهت برآورد مدل بکار گرفته شد. نتایج به دست آمده از برآورد مدل نشان داد که متغیرهای توسعه ی انسانی و شاخص آزادی اقتصادی بنیاد هریتیج در کشورهای در حال توسعه اثر منفی و در کشورهای توسعه یافته اثر مثبت و معنی داری بر توسعه ی کارآفرینی دارند. بنابراین آزادی اقتصادی نقش مهمی بر توسعه ی کارآفرینی ایفا می کند و فضای آزاد اقتصادی، موجب بهبود فضای کسب وکار و توسعه ی کارآفرینی می شود؛ بنابراین، باید با اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی در کشور به کاهش دخالت دولت و ارتقای شاخص های آزادی اقتصادی و اعتماد به نیروهای بازار در برنامه های توسعه ای کشور توجه شود. همچنین، دولت می تواند با سرمایه گذاری زیربنایی در امور کشاورزی، ایجادمجتمع های تخصصی کشاورزی، اعمال سیاست های تشویقی مانند تخفیف یا حذف مالیات برای سرمایه گذاران بخش کشاورزی، موجب توسعه ی کارآفرینی بخش کشاورزی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2084146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!