جراحی تقویت شده اسلینگ پلک تحتانی توسط فاشیای تمپورالیس عمقی برای اصلاح اکتروپیون فلجی اکتسابی (جراحی سه گانه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

گزارش اثر جراحی ترکیبی اسلینگ پلک تحتانی توسط فاشیا تمپورالیس، Y-V پلاستی و تارسورافی لاترال بر روی اکتروپیون فلجی پلک تحتانی.

روش پژوهش

 هشت پلک از 8 بیمار با اکتروپیون فلجی پلک تحتانی تحت جراحی سه گانه شامل: اسلینگ پلک تحتانی توسط فاشیا تمپورالیس، Y-V پلاستی و تارسورافی لاترال قرار گرفتند. به این صورت که یک نوار به طول تقریبی 4 سانتی متر و عرض یک سانتی متر از فاشیای تمپورالیس عمقی تهیه شد. سپس برش پوستی به شکل Y بر روی بخش خارجی کانتوس داده شد، بافت نرم دایسکت شد و تاندون لاترال کانتال جدا شد و در سمت داخل برش لینچ داده شد. فاشیای تمپورالیس در سمت داخلی به تاندون کانتوس میانی و پریوست آن ناحیه با نخ غیرقابل جذب دوخته شد و اضافه تاندون تریم شد، سپس در قسمت وسط پلک تحتانی با فاصله دو میلی متر از حاشیه برش افقی داده شد و با کمک سوزن رایت فاشیای تمپورالیس از بین عضله اربیکولاریس و تارس در محاذات لبه پلک تحتانی عبور داده شد، فاشیا در سمت خارج به ریم خارجی اربیت با بخیه غیرقابل جذب دوخته شد. بعد از ثابت (فیکس) کردن تاندون کانتوس خارجی به ریم اربیت در موقعیتی بالاتر و خارج تر از قبل، برش داخلی به شکل V ترمیم شد و تارسورافی خارجی به شکل معمول صورت گرفت. در همه بیماران ارزیابی از ظاهر و زیبایی و عملکرد پلک قبل و بعد ازحداقل 6 ماه پیگیری انجام شد.

یافته ها

 هشت بیمار وارد مطالعه شدند. سن متوسط آن ها 7/10±6/66 سال بود. متوسط فاصله رفلکس نوری تا لبه های پلک بالا و پایین (1MRD و 2MRD) قبل از عمل به ترتیب 2±6/2 و 7/2±7/8 میلی متر بود که بعد از عمل به 2/1±7/1 (2/0P=) و 1/1±1/5 (01/0P=) میلی مترکاهش یافت، متوسط لاگ افتالموس قبل از عمل 2/5±10 بود که به 4/1±6/3 (01/0P=) بعد از عمل رسید. دو بیمار به علت مدیال اکتروپیون تحت جراحی تارسورافی مدیال نیز قرار گرفتند. در همه بیماران نتیجه آناتومی و عملکرد پلک بهبود داشت و اغلب بیماران از زیبایی ظاهر پلک و کاهش علایم اشک ریزش و قرمزی و سوزش و نیاز به لوبریکانت، ابراز رضایت کردند. در پیگیری به طور متوسط 5/8±12 (3 تا 36) ماه، بازگشت اکتروپیون در هیچ یک از بیماران مشاهده نشد.

نتیجه گیری

 روش جراحی سه گانه به طور موثر و طولانی مدت سبب بازگرداندن موقعیت طبیعی پلک تحتانی نسبت به گلوب، کاهش علایم اکسپوژر قرنیه و بهبود زیبایی می شود و تا حد زیادی لاگ افتالموس را اصلاح می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2084805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!