دیداری سازی خوشه ها و پویایی قلمروی موضوعیHPV

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تحلیل هم واژگانی، براساس هم رخدادی واژگان، به عنوان یکی از تکنیک های مهم علم سنجی و کتابسنجی، امکان تحلیل محتوای مدارک علمی قلمروهای مشخص پژوهشی را فراهم می آورد. هدف از پژوهش حاضر دیداری سازی خوشه ها و پویایی قلمروی موضوعی HPV است.

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با روش تحلیل هم رخدادی واژگان که از روش های علم سنجی است با رویکرد تحلیلی انجام شده است. کلیدواژه‏های مقالات نمایه شده در وب‏گاه علم در قلمروی موضوعی HPV بین سال‏های 1392 تا 1396، جامعه مقاله حاضر هستند. تحلیل‏های آماری و هم رخدادی واژگان روی 17278 کلیدواژه 13249 مقاله انجام گردید. پس از انجام فرآیند یکدست‏سازی واژگان، نقطه برش مشخص و برای تحلیل و آماده سازی داده ها و نیز ترسیم نقشه ها، از نرم افزارهای یو.سی.آی.نت (UCINET)، VOSviewer (نسخه 1.6.11) و SPSS  نسخه 16 استفاده شد.

یافته ها

کلیدواژه «CERVICAL CANCER» دارای بیشترین فراوانی و با CERVICAL INTRAEPITHELIAL NEOPLASIA زوج هم واژگانی است. بیشتر مطالعات HPV در ناحیه 3 نمودار راهبردی یعنی موضوعات نوپدید و یا روبه زوال قرار دارد.

نتیجه گیری

 تحلیل هم رخدادی واژگان، ابزار مناسب و قدرتمندی است که در کشف و دیداری سازی علم و دانش، ردیابی علوم، سیر پویایی مفهومی و تعیین و تحلیل نواحی مورد پژوهش در قلمرو های موضوعی کمک بسیاری به برنامه ریزان و سیاست گذاران پژوهشی می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
266 تا 278
لینک کوتاه:
magiran.com/p2084892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!