اندازه گیری حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد و حداقل غلظت کشنده آنتی بیوتیک های بتالاکتام بر روی اعضای خانواده انتروباکتریاسه جدا شده از مدفوع بیماران بیمارستانهای شیراز

چکیده:
مصرف روزافزون و بی رویه آنتی بیوتیکها موجب افزایش تعداد و انواع مقاومتهای میکربی گردیده است که می تواند باعث اشکال در درمان عفونتهای باکتریایی در انسان گردد. در این تحقیق حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد (MIC) و حداقل غلظت کشنده (MBC) آنتی بیوتیک های بتالاکتام شامل آموکسی سیلین، آمپی سیلین و سفالکسین بر روی 1085 باکتری خانواده انتروباکتریاسه مقاوم به این آنتی بیوتیک ها، جدا شده از مدفوع بیماران تحت درمان با آنتی بیوتیک به شکل داخل وریدی و خوراکی، با استفاده از روش تهیه رقت در لوله، اندازه گیری شد. در کنار آنتی بیوتیک های بتالاکتام فوق، حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد و حداقل غلظت کشنده استرپتومایسین بر روی 1136 باکتری جدا شده از 540 نمونه مدفوع، اعم از حساس و مقاوم به استرپتومایسین نیز آزمایش گردید. حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد بالاتر از 100 میکروگرم در میلی لیتر برای چهار آنتی بیوتیک آمپی سیلین، آموکسی سیلین، سفالکسین و استرپتومایسین به ترتیب برابر 68.1%،72.3%،73.5%،29.9%، در باکتری ها بود و در مورد حداقل غلظت کشنده باکتری به ترتیب 92.4%،92.95%،9.0%، 65.1% بدست آمد. در مجموع میزان متوسط حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد و حداقل غلظت کشنده بدست آمده برای 13 باکتری جدا شده از خانواده انتروباکتریاسه برای گروهی که آنتی بیوتیک خوراکی مصرف می نمودند، بیش از گروهی بود که آنتی بیوتیک داخل وریدی دریافت کرده بودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p208536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!