ارزیابی و مقایسه نتایج عملی جراحی ناخنک اولیه به دو روش Rotational Flap و Bare Sclera

نویسنده:
چکیده:
ناخنک اولیه یکی از بیماری های شایع چشم در جهان است که با 22% شیوع در نقاط استوایی بیشترین فراوانی را دارا میباشد. روش های جراحی متفاوتی در درمان ناخنک وجود دارد. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی و مقایسه عوارض و عود بیماری پس از عمل جراحی به دو روش Rotational Flap و Bare Sclera انجام گرفته است.
این مطالعه از نوع کوهورت گذشته نگر می باشد که بر روی 80 بیمار مبتلا به ناخنک اولیه که در مرحله II و III بیماری قرار داشتند و در طی سالهای 82-80 به درمانگاه چشم پزشکی بیمارستان امام خمینی همدان مراجعه کرده بودند انجام گرفت. بیماران انتخاب شده به دو گروه 40نفری تقسیم شدند و هرگروه به یک روش از دو روش منتخب تحت عمل جراحی قرار گرفتند. پس از 48 ساعت، یکهفته، 1 ماه، 3 ماه و 6 ماه بعد از عمل جراحی پیگیری شدند و از آنان معاینات لازم بعمل آمد. اطلاعات بدست آمده در پرسشنامه طرح درج گردید و نتایج عود و عوارض هر دو گروه توسط نرم افزار SPSS و به کمک آزمون آماری 2 مورد تجزیه تحلیل و مقایسه قرار گرفت.
در گروه Bare Sclera 28 مرد و 12 زن و در گروه Rotational Flap 21 مرد و 15 زن وجود داشت. متوسط سن بیماران در هر دو گروه 50 سال بود. از نظر شغلی کشاورزان 45% و کارمندان دفتری 10% به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را دارا بودند. میزان عود در رده سنی 50-40 سال در هر دو گروه شایعتر بود و شروع آن از ماه سوم پیگیری مشاهده شد. میزان عود در گروه Bare Sclera 9 نفر (22.5%) و در گروه Rotational Flap 4 نفر (1/11%) بود که از نظر آماری معنادار نگردید (P=0.32). عوارض در هر دو گروه وجود داشت که قرمزی محل جراحی با فراوانی (100%) در هر دو گروه یکسان بود اما از این نظر هم ارتباط معنی داری بین دو گروه بدست نیامد (P=0.15).
در گروه Bare Sclera تعداد موارد عود بیشتر از گروه Rotational Flap است هر چند در مقایسه عود و عوارض پس از عمل در دو گروه ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت در کل می توان اعلام نمود که در هر دو روش جراحی ناخنک اولیه فراوانی عود و عوارض پس از عمل جراحی نسبتا بالاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p208566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!