موانع برقراری ارتباط موثر پرستار - بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

ارتباطات موثر بین پرستار و بیمار ، می تواند یک رابطه مثبت در طول فرآیند مراقبت باشد. عوامل زیادی بر ارتباطات پرستار بیمار  تاثیر دارند و بعضی از آن ها مانع ارتباط موثر با بیمار می شوند که شناسایی این موانع کمک می کنند تا دانشجویان پرستاری از عوامل بازدارنده ارتباط با بیمار آگاه شوند. لذا هدف از این مطالعه بررسی موانع برقراری ارتباط پرستار و بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری است.

مواد و روش ها

 مطالعه از نوع  توصیفی-مقطعی می باشد. حجم نمونه شامل: 136 نفراز دانشجویان پرستاری در عرصه دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه می باشند که به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دوقسمتی موانع برقراری ارتباط موثر پرستار- بیمار می باشد که در بخش اول مشخصات جمعیت شناختی  و قسمت دوم مربوط به دیدگاه دانشجویان پرستاری در خصوص  موانع برقراری ارتباط موثر بین پرستار- بیمار در چهار حیطه (1- عوامل فردی و اجتماعی  2- ویژگی های شغلی  3- شرایط بالینی بیمار 4- عوامل محیط)می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.

یافته ها

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بیشترین نمره کسب شده با میانگین 1/1±62/3 مربوط به حیطه ویژگی های شغلی و کم ترین نمره کسب شده با میانگین 1/1±21/3 مربوط به حیطه ویژگی های فردی - اجتماعی بود میانگین نمره کلی کسب شده جهت وجود موانع  1/1±35/3 بود که نشان می دهد نمره به دست آمده متوسط به بالا (متوسط 5/2) بوده و از دیدگاه دانشجویان موانع ارتباط بین پرستار و بیمار زیاد است.

نتیجه گیری

 در این مطالعه عوامل شغلی مهم ترین مانع بازدارنده برقراری ارتباط موثر، بود. مدیران سیستمهای آموزشی بایستی تلاش خود را در جهت تعدیل اثر این عوامل به منظور بهبود این ارتباط و درنهایت ارتقاء کیفیت آموزش بالینی دانشجویان، متمرکز نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
696 تا 704
لینک کوتاه:
magiran.com/p2086546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!