پاسخ ریشه زائی و برخی صفات بیوشیمیایی قلمه زیتون (Olea europaea L.) رقم کنسروالیا به اسید ایندول بوتیریک و پوترسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی اثر غلظت های مختلف اسید ایندول بوتیریک (0، 2000 و 4000 قسمت در میلیون) و پوترسین (0، 100 و 200 قسمت در میلیون) بر برخی از صفات رویشی و بیوشیمیایی قلمه سخت ریشه زای زیتون رقم کنسروالیا آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. تجزیه واریانس داده ها نشان داد که اثر متقابل اسید ایندول بوتیریک × پوترسین بر درصد ریشه زایی، درصد کالوس زایی، تعداد ریشه، وزن ریشه، تعداد شاخه و وزن شاخه و همچنین بر میزان کربوهیدرات، میزان نیتروژن، نسبت کربن : نیتروژن (C:N)، آنزیم پراکسیداز و پلی فنل اکسیداز موثر بود. قلمه های تیمار شده با غلظت 4000 قسمت در میلیون اسید ایندول بوتیریک بیشترین میزان آنزیم پراکسیداز (114/0 میکرومول بر دقیقه بر گرم وزن تر)، پلی فنل اکسیداز (140/0 میکرومول بر دقیقه بر گرم وزن تر) و همچنین بالاترین درصد ریشه زایی را (100%) داشتند. در حالی که قلمه های تیمار شده با غلظت 4000 قسمت در میلیون اسید ایندول بوتیریک + 100 قسمت در میلیون پوترسین 80 درصد ریشه زایی داشت. با توجه نتایج این پژوهش، برای افزایش ریشه دهی در قلمه سخت ریشه زای زیتون رقم کنسروالیای می توان از غلظت 4000 قسمت در میلیون اسید ایندول بوتیریک یا از کاربرد توام 4000 قسمت در میلیون اسید ایندول بوتیریک به همراه پوترسین 100 قسمت در میلیون استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 263
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!