مقایسه اثربخشی بازی های رایانه ای با بازی های سنتی ایرانی بر حافظه فعال و برنامه ریزی دانش آموزان دارای ناتوانی ریاضی
با توجه به اینکه کارکردهای اجرایی از جمله حافظه فعال و برنامه ریزی از عوامل بسیار مهم در یادگیری است و این کارکردها در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی دچار نقص است، هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازی های رایانه ای با بازی های سنتی ایرانی بر حافظه فعال و برنامه ریزی دانش آموزان دارای ناتوانی ریاضی بود.
روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه چهارم تا ششم دبستان در شهر تهران با سنین 12-10 سال بود که در سال تحصیلی 97-96 با ناتوانی ریاضی مواجه بودند. بدین منظور تعداد 30 نفر آزمودنی به شیوه نمونه گیری دردسترس و هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی به 3 گروه تقسیم گردیدند (گروه گواه، گروه آزمایشی بازی های سنتی و گروه آزمایشی بازی های رایانه ای). حافظه فعال دانش آموزان با خرده مقیاس حافظه رقمی با مقیاس هوش وکسلر تجدیدنظر شده (1949) و توانایی برنامه ریزی آن ها با آزمون رایانه ای برج لندن (1982) بررسی شد. روش اجرا بدین ترتیب بود که بعد از پیش آزمون، جلسات بازی برای دو گروه آزمایش اجرا گردید و درنهایت از هر سه گروه پس آزمون به عمل آمد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری مانووا و آزمون بن فرونی در سطح معناداری 0٫01 و با استفاده از نسخه 24 نرم افزار SPSS بررسی شد.
یافته ها نشان داد میانگین حافظه فعال گروه آزمایشی بازی های سنتی از 6٫932±48٫60 به 6٫077 ±50٫60 و میانگین برنامه ریزی گروه آزمایشی بازی های سنتی از 4٫211 ±24٫20 به 4٫111±25٫70 و همچنین میانگین حافظه فعال گروه آزمایشی بازی های رایانه ای از 8٫284 ±46٫80 به 8٫168±50٫61 و میانگین برنامه ریزی گروه آزمایشی بازی های رایانه ای از 4٫149±23٫10 به 4٫007±25٫50 افزایش پیداکرد. که دراین بین میزان اثربخشی بازی های رایانه ای، به طور معناداری بیشتر از بازی های سنتی ایرانی بود (0٫001>p).
بر اساس یافته های پژوهش تکالیف برنامه رایانه ای به گونه ای بوده که اجزای بیشتری از حافظه فعال و برنامه ریزی را درگیر نموده و به صورت هدف دارتری پیش می روند و همین امر می تواند از علت های موفقیت بیشتر این نوع برنامه باشد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.