اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری دانش آموزان پسر ابتدایی دارای اختلال نافرمانی مقابله ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اختلال نافرمانی مقابله ای، سازگاری کودکان را در وضعیت بحرانی قرار می دهد و چالشی جدی برای خانواده و محیط آموزشی محسوب می شود. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان سازگاری دانش آموزان پسر دارای اختلال نافرمانی مقابله ای بود.

روش بررسی

طرح پژوهش، نیمه تجربی از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. این پژوهش به منظور اثربخشی درمان گروهی پذیرش و تعهد بر میزان سازگاری دانش آموزان 8تا12ساله شهرستان تنکابن دارای اختلال نافرمانی مقابله ای انجام شد. نمونه آماری را 30 دانش آموز تشکیل دادند که در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این تحقیق از ابزار پژوهش مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان ابتدایی استفاده شد. برنامه جلسات آموزشی در هشت جلسه 45دقیقه ای بر اساس برنامه درمانی برگرفته از جلسات درمانی رویکرد راه حل محور تنظیم شد. برای تعیین طبیعی بودن داده ها، آزمون کولموگروف اسمیرنوف و جهت تحلیل داده ها، آزمون تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار SPSS-22 به کار رفت.

یافته ها

نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد هشت جلسه درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب افزایش در سازگاری (0٫001≤p) و سازگاری عاطفی (0٫001≤p) و سازگاری تحصیلی (0٫001≤p) دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای شده است.

نتیجه گیری

باتوجه به یافته های پژوهش می توان بیان کرد درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند به عنوان روش درمانی موثر برای افزایش سازگاری دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای استفاده شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!