مقایسه اثربخشی درمان برنامه زمانی پارادوکسی، درمان مواجهه سازی و جلوگیری از پاسخ و دارودرمانی بر کاهش علائم بیماران مبتلا به اختلال وسواسی اجباری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اختلال وسواسی-اجباری یک اختلال روان شناختی رایج است که اختلال شدیدی در زندگی فردی ایجاد می کند. از جمله درمآن های رایج برای اختلال وسواس می توان به دارو درمانی، درمآن های شناختی و درمآن های رفتاری اشاره نمود. هدف از این مطالعه، مقایسه اثربخشی درمان برنامه زمانی پارادوکسی و درمان مواجهه و جلوگیری از پاسخ و دارودرمانی بر کاهش علائم بیماران مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری بود.

روش بررسی

در این پژوهش، از طرح مطالعه تجربی تک موردی استفاده شد. جامعه پژوهش را، افراد با تشخیص اختلال وسواس مراجعه کننده به کلینیک آرامش نوین در شهر تهران تشکیل دادند که دارای پرونده فعال در ماه های بهار 97 بودند. از این افراد، 3 بیمار درمان مواجهه سازی و جلوگیری از پاسخ، 3 بیمار درمان با یکی از مهارکننده های بازجذب سروتونین و 3 بیمار درمان برنامه زمانی پارادوکسی دریافت کردند. به منظور جمع آوری داده ها، مقیاس شدت وسواس فکری- عملی ییل- براون (1989)، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده، از روش های تحلیل نمودار، شاخص تغییر پایا، معناداری بالینی، درصد بهبودی استفاده شد (0٫05=α).

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که درمان برنامه زمانی پارادوکسی و درمان مواجهه و جلوگیری از پاسخ مقادیر شاخص پایا بیشتر از مقدار ملاک (1٫96) بود که نشان از معناداری این دو درمان داشت (0٫05>p). شاخص پایا، معناداری بالینی و درصد بهبود برنامه زمانی پارادوکسی از درمان مواجه و جلوگیری از پاسخ و دارودرمانی در هر سه آزمودنی و در مجموع، بهتر بود.

نتیجه گیری

براساس یافته های این پژوهش درمان برنامه زمانی پارادوکسی، روش مناسب و زودبازدهی برای کاهش علائم وسواس است و می تواند به عنوان درمان پیشنهادی، استفاده شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088128 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!